The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


De naam
Kevala betekent: alleen.

Uitgangshouding: Pavanamoektasana - Houding van de bevrijde wind
Deze houding wordt meestal in rugligging uitgevoerd, maar in dit geval wordt ze zittend gedaan. Zit op het zitvlak. Buig de knieën en zet de voetzolen plat op de grond. Sla de armen rond de schenen en grijp de armen zover mogelijk. Steek de kin vooruit tussen de knieën of toch in die richting. Doe wat je met gemak kunt. Trek de dijen stevig tegen de buikwand en adem een aantal keren diep in en uit door de neus. Inademend drukt de buik tegen de dijen. De druk in de buikholte stijgt aanzienlijk. De knijpende beweging van het spijsverteringskanaal (peristaltiek) wordt gestimuleerd. Gas wordt uitgedreven of bevrijd. Vandaar de naam.

Kevalaasana - Houding van de alleenheid
Neem na een tijd de benen wat losser vast. Hef het hoofd op. Wip de voeten van de grond en zit alleen nog op het zitvlak. Mediteer als volgt: “Buiten mij is hier niemand aanwezig”, of: “Buiten God is hier niemand aanwezig.” Houd dit een geruime tijd vol. Als je daarna je ogen opent, voel je alleen nog liefde.

Plaats in het oefenschema
Beoefen de Houding van de alleenheid tijdens de Yogahoudingen die je zittend kunt doen. Het is immers een goede vuistregel bij de opbouw van het oefenschema dat je zo weinig mogelijk van uitgangshouding verandert. Doe alle houdingen die je in buikligging kunt doen na elkaar, daarna de houdingen die je in rugligging kunt doen, dan wat je zittend kunt doen en daarna wat je staand kunt doen. Besluit de Yogahoudingen steevast met een diepe ontspanning. Ga daarna zitten voor ademoefeningen en meditatie.

Opbouw van het oefenschema
Als je ’s morgens in de vroegte oefent, kun je beginnen met meditatie in een goede stevige zithouding, zodat je kunt profiteren van de stilte die er heest als de wereld nog slaapt. Dit wordt Brahmamoehoerta (oe: lang uitgesproken oe) genoemd, het uur van Brahman of het Absolute.