The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


Yoga-oogoefeningen

Narayana

Uit: Licht van Sivananda, april 2002, vol. 436

In de Yogales geef ik een zeldzame keer eens Yogaoogoefeningen. Ik beoefen ze ook zelf. Ik kan dan ook nog lezen zonder bril. Het hoeft niet lang te duren om doeltreffend te zijn.

Ga rustig zitten. Ontspan zo goed mogelijk.

1.

- Kijk, zonder het hoofd te bewegen, langzaam zo ver mogelijk naar boven. Kijk dan zo langzaam mogelijk en zo ver mogelijk naar beneden. Herhaal dit verscheidene keren.

- Kijk dan zo ver mogelijk naar links en naar rechts. Heen en weer. Zo langzaam mogelijk.

- Kijk dan zo ver mogelijk schuin links naar boven en schuin rechts naar beneden. Daarna schuin rechts naar boven en schuin rechts naar links.

- Maak met de ogen verscheidene keren een liggende acht in twee richtingen.

2.

Zit met je gezicht op enkele meters van een muur. Kijk op die muur naar een punt op ooghoogte. Strek na een tijd de rechterarm en probeer het punt te bedekken met de top van de wijsvinger. Je zult merken dat dit niet lukt, maar dat je het punt doorheen de vinger ziet. De wijsvinger wordt als het ware doorschijnend. Vestig nu de blik op de top van de wijsvinger. Richt hem na een tijd weer op het punt op de muur. Herhaal dit een aantal keren. Vestig hem na een tijd weer op de top van de wijsvinger en beweeg de wijsvinger, terwijl je de top ervan blijft bekijken, rustig en langzaam in de richting van het gezicht en plaats de top van de wijsvinger op de top van neus. Strek na een tijd de arm weer terwijl de blik gevestigd blijft op de top van de wijsvinger. Zodra de arm gestrekt is, vestig je de blik weer op het punt op de muur. Na een tijd weer op de top van de wijsvinger. Enkele keren. Buig de arm en plaats de top van de wijsvinger tussen de wenkbrauwen.

3.

Zit bij voorkeur in vajraasana, de Diamanthouding (op de knieën met het zitvlak op de binnenkant van de voeten). Wrijf de handpalmen krachtig tegen elkaar tot ze gloeien. Plaats ze dan op de ogen. Open de ogen en kijk in de duisternis van de handpalmen. Sluit na een tijd de ogen en masseer de oogleden zachtjes met de vingertoppen. Buig voorover en plaats het voorhoofd op de grond.

4.

Traataka. Dit is een van de zes zuiveringsoefeningen van Hatha Yoga. Zit op ongeveer een meter van een muur. Vestig de blik op een punt op de muur ter hoogte van de ogen. Houd dit vol tot de ogen overvloedig tranen.

5.

Lezen in de trein of in de wagen is slecht voor de ogen. Als je in het open veld of aan zee bent, laat dan de blik rusten op de einder. Een matroos die aan boord van een schip dagelijks de horizon in het oog moest houden, stelde na een tijd vast dat hij beter begon te zien.

6.

Het is af en toe goed met de vingers koud water op de ogen te gooien terwijl je voorovergebogen staat aan de lopende kraan.

De ogen zullen je voor deze oefeningen dankbaar zijn, na de vaak stiefmoederlijke behandeling die je hen geeft, en je beter dienen.