The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


ADEMOEFENINGEN

Uit: Licht van Sivananda, januari 2010, vol. 513

Vervolg (5)    
Het loont beslist de moeite
Wie door geduldige oefening de volledige Yoga-ademhaling heeft geleerd, zal daar heel zijn leven profijt van hebben. De ademhaling is immers het beste medium om de zenuwen te versterken, om het hart veel langzamer en veel krachtiger te laten kloppen, om de hartwand goed te doorbloeden, om de bloedvaten te doen verwijden of, om het allemaal in één keer uit te drukken, om het algemeen gevoel van welbevinden met stukken te verbeteren. Ziekte zal veel minder kans krijgen en stress zal zijn hielen tonen. Maar laat het na een tijd niet verwateren. Als je wijs bent, ga er elke dag voor zitten met de benen gekruist.

De beste houding    
De zithouding op zich is al een geweldige oefening. De wervelkolom wordt goed doorbloed, de tussenwervelschijven vullen zich veel beter met water en worden volumineuzer, wind in de maag en de darmen wordt uitgedreven, want er komt in de zithouding veel meer bloed ten goede aan de buikorganen.

Denk nu niet dat ik boeken achterna praat. Helemaal niet. Ik schrijf uit mijn eigen ervaring.

Tellen
Je moet met de ademoefeningen geen uren bezig zijn, want overdrijving schaadt.

Zodra je de volledige ademhaling onder de knie hebt, is de volgende stap dat je de duur van de in- en de uitademing verandert. Ook hier zijn geduld en regelmatige oefening zonder overdrijving de sleutel tot het succes.

Tel de duur van de inademing heel langzaam: OM1 OM2 OM3 enz. Adem bijvoorbeeld tien tellen in. Is dat teveel, maak het dan korter, want het moet altijd aangenaam en gemakkelijk blijven. Adem twintig tellen of het dubbele van de inademing uit. Ook de uitademing moet heel langzaam gebeuren, zonder horten en stoten.

Sommigen hebben er baat bij te ademen met een licht geruis in de keel. Dit heet oejjaayie. Dit betekent: wat de overwinning geeft. En dit is geen Oosterse overdrijving.

Ledigen is het belangrijkste          
De uitademing is belangrijker dan de inademing. Ledigen is altijd belangrijker dan vullen, want als het ledigen goed gaat, gaat het vullen vanzelf. Dat is zo met de ademhaling, dat is zo met bloedsomloop en dat is zo met de spijsvertering. Het probleem met de bloedsomloop is dat het onzuivere, aderlijke bloed niet vlot wordt afgevoerd. Het stagneert in de aders, die dan ook gaan uitstulpen. Daardoor komt bovendien de beweging van het zuivere, slagaderlijke bloed in het gedrang.

Het probleem met de spijsvertering ligt vooral bij de doorgang van het voedsel en met de uitscheiding van de afvalstoffen. Als die probleemloos verlopen, verloopt ook het vullen probleemloos.

Omdat de uitademing belangrijker is dan de inademing maakt men ze dubbel zo lang. Als je dit een tijd met gemak kunt doen zonder buiten adem te raken, dan ben je klaar voor de volgende stap, namelijk wisselend ademen.