The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : juni 2009   Vol. 508

CORRECT LEREN ADEMEN

Wat?
Wat is correct ademen? Ademen door de neus met de gehele longen en tegen een langzaam ritme. De adem van de meeste mensen is vooral gestoord op twee manieren: ze ademen ten eerste maar met een gedeelte van de longen en ten tweede doen ze dat veel te snel en heel onregelmatig en vaak ook door de mond, vooral tijdens het spreken. Dit is niet bevorderlijk voor de gezondheid.

Een groot geheim
Er is een heel belangrijk feit in verband met de ademhaling. Er is namelijk een rechtstreeks verband tussen de stembanden en het zenuwcentrum dat de ademhaling regelt en stuurt. Als de stemspleet gesloten is of als met andere woorden de stembanden aangespannen zijn, wordt het ademhalingscentrum afgeremd. Dat is de reden waarom de behoefte om in te ademen langer uitblijft bij het uitspreken van lange woorden en bij het zingen.

De oefening
Het abc van alle ademoefeningen is de volgende uiterst gemakkelijke oefening. Ga rustig zitten, bij voorkeur op je Yogamat met de benen gekruist. Houd de rug goed gestrekt en het hoofd rechtop. Ontspan zo goed mogelijk.

Adem rustig in door de neus zonder je zorgen te maken over de manier van ademen en adem uit, eveneens door de neus, met een luid gezoem in de keel.

Je zult merken hoeveel langer je op die manier kunt uitademen. En dat is de bedoeling. En naarmate de uitademing verbetert, vanzelf daartoe gestuurd door het luide zoemen, verbetert ook de manier van inademen. Helemaal vanzelf.

Herhaal dit enkele keren.

Als je dit na enkele dagen of een paar weken goed onder de knie hebt door dagelijkse oefening, dan kun je ook leren inademen met een gezoem.

Je kunt ondertussen je oren sluiten met je wijsvingers en je concentreren op de trillingen in het hoofd. Maar zit niet voorover gebogen. Mensen zijn geneigd dit te doen als ze hun oren sluiten. Let erop. De borstkas moet zo goed mogelijk open zijn.

Dit heeft grote voordelen
Deze ademoefening heeft een groot kalmerend effect en heeft ook vele anderevoordelen. De hartwand wordt bijvoorbeeld goed doorbloed en het bloed wordt rondgepompt tot in de uiterste delen van het lichaam, zonder dat je enige lichamelijke inspanning doet. De zenuwen worden versterkt en daardoor beginnen ook de hormoonklieren beter te werken. Dit is een wonderbare oefening.

Maak je geen zorgen over de duur van de in- en de uitademing. Die regelt zichzelf.

Ik kom uitgebreid op de oefening terug in september
Je hebt dus de hele vakantie de tijd om te oefenen. Ik zal uitleggen waarom de hormoonklieren beter gaan werken en waarom de oefening je betert wapent tegen het krijgen van een hartinfarct. Buiten de kaas in de muizenval zijn hier weinig dingen nog gratis. Maar deze oefening en al haar weldaden zijn pro Deo. De bal ligt nu in jouw kamp. Score ermee. De beloning is groot.