The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


CORRECT LEREN ADEMEN (2)

De bijadem, het abc van alle ademoefeningen
Laat ik om te beginnen kort herhalen wat in vorige les aan bod kwam.

Het komt er in het begin van de oefening op aan te leren ademen met de gehele longen en tegen een veel langzamer ritme. Zet het niet op losse schroeven met een “Ja, maar”. Of met andere woorden, laat je door de hierboven geformuleerde opgave niet afschrikken. Dat is niet nodig, want de beproefde methode van Yoga, de Bijadem of Bhraamarie, is even gemakkelijk als doeltreffend. Ze is zo simpel als bonjour. De Bijadem is ademen als een bij of bhramara, dat wil zeggen met een luid gezoem in de keel.

Ademen doe je door de neus
De mond blijft tijdens de Bijadem de hele tijd gesloten. In- en uitademen moeten gebeuren door de neus: de uitstromende lucht filtert de lucht en hij houdt bovendien het neusslijmvlies op temperatuur, zodat het de lucht kan voorverwarmen voor hij in de longen komt. De neus is een uitstekende filter en een ongeëvenaard aircoapparaat.

Zittend
Ademoefeningen worden liefst zittend gedaan met de benen gekruist of als dat niet direct mogelijk is, zittend op een stoel. De zithouding met gekruiste benen ontlast het hart, verhoogt de doeltreffendheid van de oefening en zorgt ervoor dat je niet kunt vallen en je bezeren.

Beginners gaan vanzelfsprekend niet ontspannen genoeg te werk. Daarvoor zijn het immers beginners. Denk maar terug aan de tijd waarin je per auto leerde rijden. Je kneep op je stuur en het zweet droop van je rug.

De mogelijkheid bestaat dat tijdens de ademoefeningen, waarin de activiteit vooral plaatsvindt in de borstkas, het bloed wordt onttrokken aan de hersenen. Dit kan tot gevolg hebben dat men duizelig wordt en valt.

Langzaamaan
In het begin wordt het zoemen beperkt tot de uitademing. Na een tijd kun je ook zoemen tijdens de inademing.

Adem zo langzaam mogelijk. Adem zo zacht dat een pluisje dat men onder je neus houdt schier niet beweegt. Het lichte geruis in de keel maakt dit mogelijk.

De volledige ademhaling
Laat uitademend de schouders en de sleutelbeenderen zakken, laat de ribbenkas inzakken en trek tenslotte de buik in. Inademen gebeurt dan als volgt: welf de buik. laat hem dan wat op zijn plaats komen om steun te geven aan de longen, die zich vullen met lucht, welf nu de ribben en hef tenslotte lichtjes de schouders en de sleutelbeenderen. Dit is de volledige Yoga-ademhaling.

Het middenrif
Het middenrif speelt daarbij een belangrijke rol. Het middenrif is de koepelvormige spier die de borstholte van de buikholte scheidt. Ze wordt doorboord door drie buizen: de slokdarm, want de maag ligt onder het middenrif, de aorta of grote lichaamsslagader, die het gezuiverde slagaderlijke bloed naar het hele lichaam vervoert, de vena cava of holle lichaamsader, die het aderlijke, onzuivere bloed terugvoert naar het hart en de longen om te worden gezuiverd.

De rol van het middenrif
Een gezond middenrif gaat bij het ademen op en neer: bij het uitademen gaat het boller staan, zodat de lucht wordt uitgedreven, bij het inademen wordt het afgevlakt, zodat de lucht wordt aangezogen. Het middenrif trekt op die drie buizen en houdt daardoor de borst- en de buikinhoud goed in beweging. Dit bevordert aanzienlijk hun werking. Als die op en neergaande beweging door verslapping van de buikspieren, de rugspieren en het middenrif wegvalt, wordt de werking van de organen nog alleen gedragen door chemische processen, wat niet voldoende is om hun gezonde werking te waarborgen.

De duur
Maak je in het begin geen zorgen over de duur van de in- en de uitademing. Maar zodra je enige bedrevenheid verwerft, kun je de adem beginnen tellen. Probeer om te beginnen langer uit te ademen dan in te ademen. Mettertijd kun je de uitademing dubbel zo lang maken als de inademing. Bijvoorbeeld: tien tellen in, twintig tellen uit of twintig tellen in veertig tellen uit naargelang van je mogelijkheden.

Je zult je hierdoor stukken beter en rustiger voelen.

klik