The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, December 2008, Vol. 502
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
OVER DE GEEST
Woorden dekken niet altijd de inhoud
We gebruiken soms woorden zoals geest, brein, intellect, hersenen, Zelf enz. alsof ze dezelfde betekenis zouden hebben.
Maar dit is een grote vergissing, het zijn helemaal geen synoniemen. Het brein is een grof iets. De hersenen bestaan uit
een netwerk van zenuwen en hersencellen, die men kan zien met het blote oog. De geest daarentegen is zo subtiel dat men
hem zelfs met de krachtigste instrumenten niet kan zien. In de hersenen werkt hij als het intellect.
De grootste gift van de natuur
De grootste gift van de natuur aan de mens is dan ook de diepe droomloze slaap, want je rust in die staat in die essentie
van alle dingen of in jezelf of wezenlijke werkelijkheid. En omdat je in wezen Bewustzijn en Zaligheid bent, voel je als je
ontwaakt: "O, wat heb ik lekker geslapen!" Maar onmiddellijk vervaagt die wonderbare Zelfervaring en vereenzelvig je je
met je vergankelijke lichaam, met je rusteloze geest, met allerlei relaties, met je werk enz. De oude wijzen zeiden dat je in
wezen iets heel wonderbaars bent en dat wat je meent te zijn Zelfvervreemding is.
Wat eeuwig is, is niet-samengesteld
Het lichaam en de geest zijn beide stoffelijk
De elementen houden elkaar in evenwicht
Vuur als symbool
De goenas
Wat voorbij de geest is
Functies van de geest en zijn hulpmiddelen
Het ego
Drie lichamen
Vijf scheden
De acht treden van Yoga
Yamas en niyamas
ZORG VOOR DE RUG
Een ons praktijk is beter dan tonnen theorie
Maak hooi terwijl de zon schijnt
Ervaring, de beste leerschool
Het herstelprogramma
1. Kathouding
2. Maanhouding
3. Ga zitten in Vajraasana,Diamanthouding.
LEZERS SCHRIJVEN (vervolg)
Het oktobernummer was nummer 500 van Licht van Sivananda. Een aantal lezers stuurde ter gelegenheid en op mijn verzoek (zie het juninummer blz. 16) een boodschap. Er waren een beetje teveel reacties om ze alle in het oktobernummer te plaatsen.
BASISKENNIS ANATOMIE VOOR DE YOGABEOEFENAAR
Edwin van Oostwaard
De spieren rond het heupgewricht
De bouw van het heupgewricht is besproken in deel 3 van deze artikelenreeks (verschenen januari 2008). Het
heupgewricht is een drie-assig gewricht en kan in zes richtingen bewegen. In de onderstaande tabel staan de spieren
opgesomd die de grootste bijdrage leveren aan de bewegingen van het heupgewricht.
Agonisten en antagonisten
Toepassing op Yogahoudingen
Rekken van de voorste en achterste heupspieren
Rekking van de abductoren
Rekking van de adductoren
Endoratie en exorotatie in Yogahoudingen
Speciale Mededeling
Swami Vimalananda volgde op 28 september 2008 Swami Chid-ananda op als voorzitter van The Divine Life Society.
Hij kwam met Swami Chidananda vele malen naar Aalst, de eerste maal in februari 1969. Hij heette dan nog Nagarajan.
Hij werd geboren in 1932 uit vrome brahmaanse ouders nabij Mysore in de staat Karnataka. Hij zocht een toevlucht in
Sivananda Aashram, Rishikesh, in 1953. Hij diende Swami Sivananda met hart en ziel tot deze in 1963 overleed. Daarna
diende hij Swami Chidananda. Hij vergezelde hem op zijn reizen, kookte voor hem en deed zijn was en strijk wanneer
nodig, opende zijn brieven en typte de antwoorden die Swamiji hem dicteerde… Hij nam sannyaasa op 26 juli 1972.
Swami Chidananda gaf hem de monastieke naam Swami Vimalananda.
I. SAMAADHI PAADA
1. Atha Yogaanoeshaasanam.
Nu de uiteenzetting over Yoga.
2. Yogash chitta vritti nirodhah.
Yoga is de beheersing van de golven in de geest.
3. Tadaa drashtoe svaroepe'vasthaanam.
Dan rust de Ziener in zichzelf.
4. Vritti saaroeyam itaratra.
Op andere ogenblikken neemt hij de vorm aan van de golven in de geest.
5. Vrittayah pañchatayyah klishtaaklishtaah.
Er zijn vijf soorten golven, pijnlijke en niet-pijnlijke.
6. Pramaana viparyaya vikalpa nidraa smritayah.
Namelijk juiste kennis, valse kennis, inbeelding, slaap en geheugen.
7. Pratyakshaanoemaanaagamaah pramaanaani.
De bronnen van juiste kennis zijn rechtstreekse waarneming, afleiding en getuigenis (autoriteit of verklaringen van de Schriften).
8. Viparyayo mithyaagnyaanam atadroepa pratishtham.
Valse kennis is dat wat niet gebaseerd is op zijn ware vorm.
9. Shabdagnyaanaanoepaatie vastoeshoenyo vikalpah.
Inbeelding is zonder voorwerp, gebaseerd op woorden alleen.
10. Abhaava pratyayaalambanaa vrittir nidraa.
De slaap is een verandering van de geest gekenmerkt door de afwezigheid van kennis.
11. Anoebhoeta vishayaasampramoshah smritih.
Geheugen is herinnering aan een ervaren voorwerp.
wordt voortgezet