The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage


LIJKHOUDING

Blijf bij de les
In de diepe ontspanning in rugligging komt het erop aan niet in slaap te vallen. De bedoeling is dat je tot op het einde bewust bij de les blijft. Dit is nogal eens een probleem. Gebeurt de ontspanning onder begeleiding van een leraar dan is het goed de aanwijzingen die hij geeft na hem in gedachten te herhalen. Doe je de ontspanning alleen dan is het zeker van belang de richtlijnen voor het lichaam in gedachten duidelijk te herhalen, want het lichaam reageert op de stem van de leraar of van jezelf. Dit vraagt natuurlijk zoals alles een stevige dosis oefening. Maar het loont beslist de moeite.

Het is ook van groot belang dat je tijdens de ontspanning je verstand op nul zet. Lig met andere woorden de richtlijnen van de leraar niet te ontleden of te beredeneren. Lig je niet af te vragen: "Waarom doet hij dit? Waarom doet hij dat?" Dat kun je achteraf nog altijd doen als je het nuttig vindt, maar tijdens de ontspanning is het een hinderpaal. Leer voelen en ervaren.

Rugpijn
Lage rugpijn wordt tijdens de ontspanning soms erger en veroorzaakt vaak zoveel ongemak dat de ontspanning onmogelijk wordt. Dit is geen reden om ze niet te doen, want dat zou pas zonde zijn. Leg een dik rolkussen onder de knieŽn. Dit doet de buikspieren ontspannen en zal het probleem verhelpen.

Ook een tenniselleboog bijvoorbeeld kan hinderlijk zijn. Leg het gewricht op zo'n manier dat het zich niet kan uitstrekken en meer pijn gaan doen.

Staande
De Lijkhouding en ook Yoganidraa kunnen niet alleen liggend, maar ook staande worden beoefend. Je zult dan om te beginnen niet inslapen en het gaat even diep. Soms gaan mensen bijvoorbeeld na de Groet aan de zon liggen om te ontspannen. Je kunt het evengoed staande doen. Zelf doe ik dit altijd.

Suggestie
In Yoganidraa kun je allerlei suggesties geven aan de geest. De onderbewuste geest wordt in de diepe ontspanning heel ontvankelijk en elke suggestie die je hem dan geeft, zal hij ook aanvaarden.

Herhaal de suggestie twintig, dertig keer voor je in ontspanning gaat en herhaal ze evenveel keren op het einde.

De suggestie mag niet vaag zijn, maar moet duidelijk omschreven zijn. Een voorbeeld. Twee stotteraars, twee broertjes, die onbedaarlijk begonnen te hakkelen als ze ergens anders dan thuis iets moesten zeggen, kregen de volgende suggestie mee: "Door de genade van God wordt mijn spreken vloeiend en vlot."

Dit is een goede suggestie. Ze rijmt en zet zich dus gemakkelijk vast in de geest en ze is duidelijk omschreven. En wat zeg je ermee? Wat je ermee zegt betekent niets minder dan: "Ik hoef niet te spreken. Ik hoef helemaal niets te doen. Laat God spreken." En God doet dat prima. Dit zegt onder andere de Meditatie over de Gietaa: "Moekam karoti vaachaalam. Hij maakt de stommen welsprekend." Swami Chidananda begon zijn lezingen vaak met een Sanskrit vers dat begint met de woorden "Naaham kartaa Harih kartaa. Ik ben niet de doener, God is de doener." Dit is een grote wijsheid en een groot geheim. Het resultaat dat de broertjes behaalden was verbluffend.