The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, November 2014, Vol. 561
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
HEILIG
“Wat
is er in een naam?” schreef Shakespeare
In
het westen is heilig wat door de paus heilig werd verklaard. In India
is heilig wie als heilig wordt vereerd. De woorden heiligen en
wijzen, saints
and sages, worden er door
elkaar gebruikt en hebben dus blijkbaar dezelfde betekenis. In zijn
lied Song
of Eighteen
Ities zegt Swami Sivananda:
“Brahman
is the only real entity. Mr. So and so is a false non-entity. Het
Absolute is de enige werkelijkheid. Meneer Zus en zo is een valse
onwerkelijkheid.” En
dan voegt hij er iets heel belangrijks aan toe: “You
cannot attain this in the university. Je kunt dit niet leren aan de
universiteit.”
De
hoofdzaak
Twee
professoren, een jonge man en een jonge vrouw, van de Jain University
van Bangalore, India (het Jain in de naam van de universiteit
betekent dat de stichter behoorde tot de religie van de Jains), die
waren uitgenodigd naar België door de Universiteit van Gent,
kwamen in de maand mei op een zaterdag naar onze Satsang. Ik had hen
de week voordien met plezier horen spreken in de universiteit over de
Arische invasietheorie (Is
the Arian Invasiontheory a Myth?)
en het kastenstelsel (The
social system of Varnashram, a boon or a bane?).
Jan Schamps, een van onze leden, bracht hen mee naar de Satsang. De
vrouwelijke professor sprak kort onze Satsang toe en het trof me dat
ze moeiteloos onmiddellijk bij de essentie kwam. Ze zei: “In
het westen doet men aan egobuilding. Ik ben blij hier onder mensen te
zijn die aan Zelfverwerkelijkingbuilding doen.”
Over zoekers en vinders
Het geheim van het succes
Een Sankrit vers (Meditatie over de Gietaa, vers 8) zegt: “Moekam karoti vaachaalam pangoem langaayate girim yat kripaa tam aham vande paramaandanda maadhavam. Ik vereer de Werkelijkheid, zoet als honing, de hoogste zaligheid, door wiens genade de kreupelen bergen kunnen beklimmen en de stommen kunnen spreken.”
Het
eeuwfeest
Swami
Chidananda werd geboren in 1916. In 2016 zal dit dus honderd jaar
geleden zijn. Ze beginnen in Rishikesh nu al met de organisatie van
de viering van Swamiji’s eeuwfeest in 2016. In hun algemene
vergadering in maart werd ene Swami Advaitananda aangesteld “to
co-opt members for the Organising Committee”. Hij schrijft:
“Considering your long association with the holy Ashram and the
valuable service rendered by your noble self, I wish you to be the
member of the Committee.” Laat ik dus al direct mijn steentje
bijdragen.
Hoogdagen
Allerheiligen
Op
1 november vieren we Allerheiligen. Is er dus een betere maand dan de
maand november om over Swamiji te schrijven? Ik denk het niet. Ik
vertaalde dan ook een tekst waarin hij vertelt hoe hij terechtkwam op
het Yogapad en hoe Goeroedev op zijn weg kwam. Hij vertelt erin over
Papa Ramdas (spreek uit: Raamdaas: dienaar van Raama) en Ramakrishna
(spreek uit: Raamakrishna). Dit waren en zijn nog altijd ook voor mij
twee onuitputtelijke bronnen van inspiratie en heldere lichtbakens op
mijn weg.
Narayana
SWAMI SIVANANDA OVER DE VIERING VAN DE VERJAARDAG EN OVER ZIJN DISCIPEL
TOESPRAAK
DOOR
SWAMI SIVANANDA
tijdens
de viering van Swami Chidananda’s negenendertigste verjaardag
(24 september 1955)
SWAMI
CHIDANANDA
DOET ZIJN VERHAAL
Het
gebed is de sleutel van de morgen en de grendel van de
avond.
Gandhi
CONCENTRATIE
Definitie
Concentratie
is de zesde trede van het achtvoudige Yogapad van Maharshi Patañjali,
die concentratie als volgt definieert in Boek III van zijn Yoga
Soetra:
1.
Deshabandhash chittasya dhaaranaa.
Concentratie
is het houden van de geest op één plaats.
Deshabandhah: binden (bandha) op één plaats (desha); chittasya: van de geest; dhaaranaa: is concentratie.
In het volgende fragment van het Mahaabhaarata wordt op een interessante manier geïllustreerd wat concentratie is. Peter Brooks verwerkte deze passage in zijn zes uur durende film Mahaabhaarata uit 1989.
Uit hoofdstuk 134 en 135 van Boek I van het Mahaabhaarata
Commentaar
Drona
en Droepada waren in hun schooltijd vrienden. Droepada was een prins,
de zoon van een koning, die zijn vader opvolgde. Drona kende in zijn
later leven veel tegenslag. Hij deed een beroep op zijn oude
schoolvriend voor hulp, maar deze weigerde op een beledigende manier:
“Als ik vroeger uw vriend was, was het met een bijbedoeling. Er is geen vriendschap tussen rijken en armen, geleerden en ongeletterden, moedigen en lafaards. Als er dus al vriendschap was, was ze niet echt. Gij die traag van begrip zijt, weet dat hooggeplaatste koningen geen vriendschap sluiten met zulke mensen vooral niet als ze arm zijn. Een brahmaan die geleerd is in de Vedas maakt een brahmaan die niet geleerd is in de Vedas niet tot vriend. Een man die in een wagen zit kan een man die niet in een wagen zit niet tot vriend maken en een koning kan iemand die geen koning is niet tot vriend maken. Een vriendschap uit vervlogen tijden is helemaal geen vriendschap.”
Deze woorden ontstaken in Drona een storm van woede. Hij zwoer dat hij zich zou wreken voor de belediging. In Hastinaapoera werd hij de leraar van de Paandavas en de Kauravas. Zijn voorwaarde was dat ze hem na hun opleiding ter wille zouden zijn in zijn strijd tegen Droepada. Met de hulp van zijn leerlingen bracht hij Droepada ten val. Hij eigende zich de helft van diens rijk toe. (Aadi Parva, hoofdstuk 130).
KEVALAASANA
HOUDING VAN DE ALLEENHEID
De
naam
Kevala
betekent: alleen.
Uitgangshouding: Pavanamoektasana - Houding van de bevrijde wind
Kevalaasana - Houding van de alleenheid
Plaats in het oefenschema
Opbouw van het oefenschema