The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : april 2004   Vol. 456

OUDE-MANNENKOPSTAND

"Mensen denken dat Yoga betekent dat je op je hoofd leert staan", zei Swami Satchidananda, "maar het is veeleer op je voeten leren staan." Dit is heel juist, maar het betekent toch niet dat je niet op je hoofd zou mogen leren staan.

Kopstand of shiershaasana is een pracht van een oefening, die al veertig jaar op mijn dagelijks programma staat.

Men moet het om de Kopstand te leren evenwel altijd voorzichtig aanpakken. Veelal is ons lichaamsgewicht aan de hoge kant, zijn door een gebrekkige bloedsomloop en een gebrek aan oefening de nek- en schouderspieren gedegenereerd en treedt er vaak botverkalking op. De nek en schouders en de borstwervels zijn dan vaak ook niet stevig genoeg om in Kopstand te gaan. Wie jong en fit is kan er na een tijd andere Yogahoudingen te hebben gedaan zonder problemen kalmaan mee beginnen.

Er is een goede voorbereidende houding. Deze houding kan bij oudere mensen de Kopstand vervangen. We noemen ze de Oude-mannenkopstand, eventueel de Oude-vrouwenkopstand. Dit is gemakkelijk.

Ga zitten op de knieën. Spreid de knieën op de lengte van een voorarm. Zet de handen plat op de grond tegen de knieën. Buig voorover en zet de top van het hoofd op de grond, zodat de handen en het hoofd een gelijkzijdige driehoek vormen. Een fout die vaak wordt gemaakt, is dat de voorarmen te veel in elkaars verlengde worden geplaatst. In dat geval vormen ze geen stevig draagvlak.

Hef nu de knie'n van de grond tot de benen gestrekt zijn. Breng de voeten met kleine pasjes dichter bij het hoofd, tot de rug nagenoeg loodrecht op de grond staat. Zet nu de knie'n op de bovenarmen en sta in evenwicht.

Houd de adem niet in, maar laat de longen vrij ademen. Onspan zo goed mogelijk en concentreer je op de top van het hoofd. Hef de schouders wat van de grond en houd de rugspieren wat aangespannen.

Drijf de tijd geleidelijk op tot je uiteindelijk verscheidene minuten in de houding kunt staat.

Deze houding laat de aders toe zich grondig te ledigen waardoor ze hun oorspronkelijk elasticiteit herwinnen. Mensen die kampen met aambeien of spatader zullen er veel baat bij hebben. De hersenen krijgen een bloedbad, schreef ooit iemand. Hij bedoelde, en dat is ook zo, dat ze worden gebaad in zuurstof rijk slagaderlijk bloed.

Ga altijd na of je in geval je je evenwicht verliest niet ergens op kunt vallen.

Je kunt deze houding op het einde van het oefenschema plaatsen, voor de ontspanning. Vermijd overdrijving en oefen met regelmaat. Take it easy, don't be lazy.