The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

 

PADAHASTAASANA

Een lezer schrijft: "Ik beoefen elke dag padahastaasana gedurende drie minuten. Ik haak mijn wijsvingers rond mijn grote tenen, ontspan diep, laat de adem vrij en ben er hier en nu bij. De derde minuut dring ik wat aan en trek ik de buik wat in. Tot nu toe is er geen probleem, maar sedert een tijd heb ik pijn tussen mijn schouderbladen tijdens het overeind komen. Ik rek het lichaam dan wel grondig uit met de armen op schouderhoogte wat de pijn grotendeels doet verdwijnen, maar toch niet helemaal. Ik voel ze daarna nog tijdens matsyendraasana en de kopstand en ook overdag blijft de streek tussen de schouderbladen gevoelig. Wat kan eraan worden gedaan?"

Zet alvorens overeind te komen de handpalmen plat op de grond of desnoods op de bovenkant van de voeten en duw gedurende enkele ogenblikken krachtig op de grond of op de voeten. Het is mogelijk dat je het tussen de schouderbladen wat hoort kraken.

Doe dagelijks enkele keren de volgende oefeningen:    
Ga liggen op de rug met de handen wat verwijderd van het lichaam. Buig de knieën en zet de voetzolen plat op de grond. Laat de knieën naar links zakken en draai het hoofd naar rechts. De knieën zijn samen. De rechtervoet ligt op de linkervoet. Blijf een tijd in die houding.         
Doe dan hetzelfde aan de andere zijde.   
Maak er daarna gedurende zowat een minuut of langer een soepele beweging van.

Zit in de Diamanthouding. Leg de vingertoppen op de sleutelbeenderen en houd de armen tegen de romp. Draai de schouders zover mogelijk naar rechts en naar links, zonder dat het hoofd mee beweegt.

Beoefen onmiddellijk na de padahastaasana de ardhachandraasana, de Halve-maanhouding:
Sta rechtop met de voeten samen. Haak de duimen in elkaar. Laat de handen langs het lichaam naar boven glijden tot de armen gestrekt zijn terwijl je rustig en diep inademt. Krom achterwaarts terwijl je de adem inhoudt. Kom na een tijd overeind en laat de handen langs de romp naar beneden glijden terwijl je langzaam en geluidloos uitademt.        
Herhaal dit een drietal keren. 
Dit is een pracht van een rekoefening en een uitstekende tegenhouding voor padahastaasana.

Zit rechtop op de grond en maak tamelijk snel na elkaar verschillende keren een bolle rug en een holle rug, zodat de rugspieren goed worden opgewarmd. Leg een rond voorwerp zoals bijvoorbeeld een tennisbal op je mat en ga er in rugligging met de borstwervels bovenop liggen. Druk de schouders naar beneden, zodat de borstwervels naar boven worden geduwd. Ontspan.

Een eventuele blokkering in de borstwervels kan door een kinesitherapeut (fysiotherapeut) of osteopaat gemakkelijk worden losgemaakt.

Soms kwetsen mensen zich tijdens de Kopstand ter hoogte van de borstwervels. Om dit te voorkomen mag men met deze wonderbare Yogahouding niet overdrijven. Men moet zich tijdens de Kopstand concentreren op de top van de schedel. Je moet de schouders zo hoog mogelijk van de grond trekken en de rugspieren wat aanspannen en de borstwervels zo goed mogelijk gestrekt houden. Je mag de adem niet blokkeren. Indien hij goed wordt uitgevoerd, staat het lichaam volmaakt ontspannen in de Kopstand. Soms is het of het lichaam gewichtloos wordt.

Neti is een van de zes zuiveringsoefeningen of shatkriyaas of shatkarmas van Hatha Yoga. Jalaneti betekent neti met water. Soetraneti is neti met een soetra of draad. Voor jalaneti wordt een lota gebruikt. Dit is een kommetje met een tuit. Ook een theepot kan worden gebruikt. Je vult hem met niet te koud water en roert er een koffielepel zout door. Buig voorover over de gootsteen. Draai het hoofd naar links. Steek de tuit in het rechterneusgat. Hef de pot zachtjes op, zodat het water in de neus loopt. Het loopt door het linkerneusgat weer naar buiten. Als de pot halfleeg is, giet je de rest in het linkerneusgat. Blaas het water dat is achtergebleven in de neus goed naar buiten.

Voor soetraneti heb je een zacht touw nodig van een paar millimeter dik, wat een pees wordt genoemd, zoals we die als kinderen gebruikten om onze tol te doen draaien. Nu nog zeggen we van iemand die zijn medewerkers hard laat werken, dat hij ze doet draaien of dat hij er de pees oplegt. Rafel het touw aan één zijde enkele centimeters uit. Maak het niet uitgerafelde gedeelte stijf met bijenwas. Bevochtig het touw en steek het in een neusgat. Duw het zachtjes naar binnen tot het achteraan in de mond naar buiten komt. Grijp het daar met twee vingers beet en beweeg het heen en weer. Trek om te eindigen het uitgerafelde gedeelte door de neus naar buiten.
Doe daarna hetzelfde met het andere neusgat.         
Dit vergt wat oefening, maar is niet zo moeilijk.

Of dit de sinusitis geneest, is natuurlijk de vraag, vooral omdat die al op allerlei andere manieren werd behandeld, waardoor de natuurlijke weerstand wel veel verminderd zal zijn.

Dit helpt ook in geval van neusverkoudheid. Doe het zolang je een lopende neus hebt één keer met warm water en maagzout en op andere ogenblikken van de dag een drietal keren met koud water en keukenzout.

In de goede oude tijd stuurde de bank waar ik werkte werknemers met sinusitis naar een kuuroord tegen Chamonix. De verpleegster stak een buisje in je neus, opende de kraan, zodat het water in je neus spoot. Na een tijdje kwam ze het buisje in het andere neusgat steken. Ze hebben daar water dat allerlei zouten bevat. Kun je je geen kuuroord veroorloven, doe dan neti zoals hierboven beschreven en maak je eigen kuuroord.