The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : november 2005   Vol. 471

 

ARDHADHANOERAASANA - HALVE-BOOGHOUDING

Dhanoes betekent: boog. Ardha betekent: half. Dhanoeraasana of de Booghouding is een enigszins moeilijke en lastige aasana of Yogahouding. Ze moet dan ook goed worden voorbereid en met geduld en regelmaat worden aangepakt. Maar ze is de inspanning overwaard dat men ze zich eigen maakt en een vaste plaats geeft in het dagelijkse oefenschema, want ze is om het organisme in goede conditie te houden heel doeltreffend. De Halve-Booghouding is gemakkelijk en een goede voorbereiding voor de eigenlijke Booghouding.

Techniek       
Lig op de linkerzijde met de linkerarm onder het hoofd gestrekt en met de linkerhandpalm plat op de grond. Buig het rechterbeen en grijp met de rechterhand de rechterenkel. Grijp de enkel (met de handpalm op de buitenkant van de enkel) en niet de voet: de enkel geeft een veel steviger houvast. Adem diep uit terwijl je zo grondig mogelijk ontspant. De romp rolt wat naar voren. Hef ondertussen inademend de rechtervoet zo hoog mogelijk. Hef het hoofd en keer het achterhoofd in de richting van de opstaande hiel. Van de hiel tot het achterhoofd is de hele rechterzijde gekromd als een boog. Ontspan goed het bekken en de lage rug. De rechterarm blijkt volmaakt gestrekt, zoals ook de pees van een boog gestrekt is. Adem rustig en diep door en wees er hier en nu bij. Dit moet niet worden herhaald, maar drijf de tijd geleidelijk aan op. Een minuut is uiteindelijk een heel goede tijd. Adem alvorens te beëindigen diep uit. Adem diep in, verbeter de houding en houd de adem in zolang je met gemak kunt. Kom rustig uitademend neer en ontspan. Doe daarna hetzelfde aan de andere zijde.

Plaats in het oefenschema 
Je kunt de Halve-Booghouding beoefenen na de Cobrahouding en de Sprinkhaanhouding. Deze drie vormen een zeer goede combinatie voor een goede gezondheid en een diepe meditatie.

Effect 
Zoals alle achterwaartse buigingen geeft ook de Halve-Booghouding kracht. Het bloed wordt in de wervelkolom ingeperst. De bijnieren worden gestimuleerd. De bijnieren produceren onder andere adrenaline en corticoïden. Adrenaline geeft je punch en corticoïden zijn een lichaamseigen geneesmiddel, dat uiteraard niet de schadelijke nevenwerking heeft van cortisone, dat door de dokter wordt voorgeschreven ingeval van bepaalde aandoeningen.

Foute manier
Een veel gemaakte fout is dat men het bekken niet ontspannen naar voren laat zakken, maar dat men het zitvlak naar achteren steekt. Dit maakt de houding ineffectief.

 




Voor meer informatie over Yogahoudingen zie Wegwijs in Yoga en Yoga, wat en hoe?