The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : september 2005   Vol. 469

 

DE COBRAHOUDING

Vraag
Ik doe al een tijdje de Cobrahouding, maar heb er spierpijn van aan mijn rug. Bovendien is het gevoel dat in de Cobrahouding komt opzetten soms zo onaangenaam dat ik ze moet beëindigen. Doe ik iets verkeerd?

Antwoord
De resultaten die je beschrijft zijn volstrekt natuurlijk, omdat ik op de vraag of je iets verkeerd deed, moet antwoorden dat je er gewoon met teveel ijver tegenaan ging. Dat is alles. Wie aan de Cobrahouding begint, zet spieren aan het werk die dat wellicht al jaren niet meer gewend zijn. Als je het niet heel geleidelijk aan opbouwt, maar je door je enthousiasme laat meeslepen, gaan die spieren vanzelfsprekend opspelen. Wat moet je nu doen? Rustig doorgaan met de oefening met regelmaat en zonder overdrijving, want er is niets ernstigs aan de hand. De spierpijn verdwijnt trouwens mettertijd. Regelmaat zonder overdrijving is het geheim van het succes. En je zult iets gewonnen hebben.

Het onaangename gevoel is het gevolg van het feit dat er geen goede doorstroming is van de energie, omdat je geblokkeerd zit in je bekken. Ga in de houding zover je met gemak kunt. Komt het onaangename gevoel opzetten, neem dan wat spanning terug. Dring dan weer wat aan. Zodra de energie vrij begint door te stromen, maakt het onaangename gevoel plaats voor het tegenovergestelde.

Laat de adem vrij vloeien. Houd de armen tegen het lichaam. Op geen enkel ogenblik mag je de ellebogen naar buiten duwen. Dit is een veel gemaakte fout. Houd ze bij het lichaam. Plaats de handen zodanig dat de voorarmen evenwijdig zijn met elkaar. Dit opent de borst en de schouders. Wees er volmaakt hier en nu bij, bewust van alles in het veld van je ervaring.

Houd de hielen samen. Dit vergroot het effect van de houding. Buig het hoofd in de nek, zodat de keel wordt uitgerekt. Dit stimuleert de schildklier. Mocht je evenwel wat bibbering worden van de houding, wat erop wijst dat je een nogal actieve schildklier hebt, houd dan het hoofd rechtop. Hoe dieper je ontspant in de houding hoe groter haar effect.

De Cobrahouding geeft kracht. Ze activeert alles wat belast is met het zuiveren van het lichaam. Ze houdt ook de nieren gezond: de rugspieren knijpen de nierslagader dicht, zodat er een opstapeling van bloed ontstaat; zodra je neerkomt, jaagt dat bloed met grote kracht door de nieren. Mijn beide ouders waren nierlijders. In mijn jonge jaren liep ik een nierontsteking op. De dokter deed me panikeren door te zeggen: "Ik hoop dat ge de nieren van uw moeder niet hebt." Toen ik las, vijfenveertig jaar geleden, dat de Cobrahouding de nieren gezond houdt, begon ik ze op een fanatieke manier te beoefenen. 's Morgens bij het ontwaken leg ik me in mijn bed zelf op mijn buik en doe de Cobrahouding gedurende een goede minuut. Soms zelfs langer als dat zo aanvoelt. 's Avonds doe ik, alvorens te gaan liggen om te slapen, hetzelfde. Ook ontbreekt de Cobrahouding nooit in mijn dagelijks oefenschema. Ik beschouw mezelf dan ook als een expert. Mijn lage rug werd in 1998 ernstig beschadigd in een auto-ongeluk. Ik kon vaststellen hoeveel goed de Cobrahouding voor mijn rug deed. Ze zorgt voor een goede doorbloeding van de hele wervelkolom en de lage rug en brengt een goede doorstroming van de energie op gang. Als je iemand met een blote rug de Cobrahouding ziet uitvoeren, zie je zijn rug langsheen de wervelkolom rood verkleuren. Ook hebben mijn nieren me nooit meer in de steek gelaten.

Wat in de boeken geschreven staat over de indicaties en contra-indicaties van Yogahoudingen ben ik mettertijd met een dikke korrel zout gaan nemen. Iemand heeft het ooit op papier gezet. Anderen hebben het gewoon afgeschreven en zo gaan al dan niet loze beweringen een eigen leven leiden. Ik herinner me een dame die leed aan chronische sinusitis. Ze had gelezen dat men in dat geval geen omgekeerde houdingen mag beoefenen. Maar ze beoefende ze toch en haar sinusitis genas. Ik baseer me dan ook liever op mijn eigen ervaring en ik kan iedereen aanraden hetzelfde te doen. Wil je weten of een bepaalde Yogahouding goed voor je is, doe ze dan op een kalm-aan-manier en let op het resultaat. Voelt dat goed aan, ga dan gerust je gang. Houd er evenwel rekening mee dat het lichaam en de geest altijd moeten wennen aan nieuwe dingen en dat ze beide geneigd zijn telkens weer terug te vallen in oude groeven. Je moet de teugels dan ook wat strak houden, zodat je geest voelt dat het je menens is. En neem het van me aan, je zult er altijd wel bij varen. Je hebt je geest alle mogelijke speelruimte gegeven. Als je op het Yogapad bent en probeert hem aan banden te leggen, gaat hij natuurlijk dwars liggen. Goeroedev zingt dan ook in zijn Song of Govinda (zie onze cd's: cd3, lied nr. 8): "Do not be duped by the mind and the senses. Laat je niet beetnemen door de geest en de zinnen." En denk aan wat Mahatma Gandhi tegen zijn volgelingen zei: "We are in control." Die politiek was een praktische toepassing van de Yogafilosofie. Hij bedoelde: "Als we niet met hem (de Engelsman) samenwerken, kan hij niets anders doen dan terugkeren naar huis."