The Divine Life Society
Afdeling Aalst
Homepage

Uit licht van Sivanada : oktober 2006   Vol. 480

 

Ardhachandraasana - Halve-maanhouding

Ardhabetekent: half; chandra is de maan; aasanabetekent: Yogahouding. Dit is de tegenhouding van Paadahastaasana, de Handen-aan-de-voetenhouding of de voorwaartse buiging staande.
De Halvemaanhouding is een van de weinige houdingen die ik doe op het ritme van de ademhaling. Je kunt er evenwel ook in doorademen.

Techniek
Sta rechtop met de voeten samen, de duimen in elkaar gehaakt vóór het lichaam. Adem uit. Op een inademing gaan de handen langs de romp omhoog. Buig achterwaarts zover je met gemak kunt en houd de adem in. Uitademend komt de romp overeind en zakken de handen.

Herhaal dit een drietal keer. Beoefen het goed in gedragenheid.

Dit is een pracht van een rekoefening.

Laat ik nogmaals stilstaan bij Paadahastaasana
Dit is de eerste Yogahouding die ik in 1959 leerde. Het is een wonderbare Yogahouding.

Sta rechtop met de voeten samen en de knieën gestrekt. Buig voorover zover je met gemak kunt. Grijp de benen waar je kunt. Laat de adem vrij en blijf hier en nu bij de oefening.

Tel dan in gedachten rustig tot 15 en kom dan overeind. Doe de volgende dag hetzelfde, maar tel tot 30. Doe er elke dag 30 tellen bij tot je aan 180 komt. Buig de dag nadien een beetje dieper en herbegin met 15 tellen. Je zult verbaasd zijn over het resultaat. Het ruggenmerg wordt goed doorbloed doordat de wervels uit elkaar worden getrokken en de druk ertussen daardoor grotendeels verdwijnt. De energie begint vanzelf te stromen in de rugzijde van het lichaam. Dit ontspant het lichaam en maakt de geest rustig. Je hart zal je dankbaar zijn en je zenuwen zullen jubelen.

Houd de tijden bij in een boekje en wees rigoureus regelmatig in je oefening. Oefen op een lege maag.

Wie soms geplaagd wordt door lage rugpijn zal er baat bij vinden bij het vooroverbuigen wat te duwen op de benen. Duw bij het overeind komen met de handen boven de knieën op de dijen. Beoefen daarna Halve-maanhouding. Las beide Yogahoudingen in je oefenschema in bij de staande houdingen.

Pashchimottanaasana
Dit is de voorwaartse buiging zittend. Pashchimabetekent: het westen. Er wordt de rug mee bedoeld. Hindoes mediteren immers met het gezicht naar het oosten. Oettanabetekent: geheven en gerekt.

Ze wordt op dezelfde wijze beoefend als de staande houding, die evenwel wat gemakkelijker is, omdat de zwaartekracht meewerkt en omdat de beenspieren niet gefixeerd zijn tegen de grond. Beide zijn even nuttig. Je hebt er baat bij ze allebei te beoefenen.