The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
10 de LES
|
1. Chandakapaali (1) gaat naar de kluis van Gheranda, groet en spreekt in alle
nederigheid: "O Yogameester, de basisoorzaak van het verwerven van Satvidyaa
(2) is Ghatastha Yoga (2).
2. O Goddelijk Wezen (3), ik verlang te worden onderricht in Ghatastha Yoga en
ben daarom gekomen om u, in ernst en nederigheid, te vragen me die wetenschap
te verklaren."
3. De wijze Gheranda antwoordt: "O groot en moedig wezen, wat je gevraagd
hebt, zal ik bondig (4) beantwoorden. Daarom, O mijn zoon, luister zorgvuldig en
probeer die wetenschap te assimileren (5) en eraan vast te houden.
4. Er is geen kwaad zo groot als Maayaa (6), geen kracht zo groot als Yoga (7),
geen vriend groter dan Gnyaana (8) en geen vijand groter dan Ahamkaara (9).
5. Zoals men door het alfabet te leren in staat is de Schriften te leren kennen, zo
komt men ook tot de ultieme Werkelijkheid door een volledige, enthousiaste
beoefening van Yoga.
6. Ten gevolge van goede en slechte daden uit het verleden, neemt men een
lichaam aan. Wanneer men een lichaam aanneemt, geeft het zich over aan acties
en gaat het Jievaatman (10) op en neer.
7. Zoals de wijzers van een uurwerk op en neer gaan, beheerst door het
mechanisme van het uurwerk, zo gaat ongebakken aarden kruik die oplost als
men er water in doet. Zoals een aarden kruik, gehard in het vuur, sterk genoeg
wordt om er water in te bewaren, zo wordt ook de ghata sterker wanneer ze
gehard wordt in het vuur van Yoga."
9. De wijze Gheranda zegt dat de ghata zeven reeksen oefeningen nodig heeft om
zeven vereisten of geschiktheden te bereiken. Een zoeker die Ghatastha Yoga
wenst te beoefenen, moet die zeven geschiktheden in zich dragen (11). Ze zijn
shodhanam of zuiverheid, dridhataa of kracht, sthairyam of vastberadenheid,
dhairyam of geduld, laaghavam of lichtheid, pratyaksham of directe waarneming
en nirliptam of onaangedane vrijheid.
10. Nu zegt de Wijze dat zuivering moet worden bereikt door de beoefening van
shat karmaas (zes handelingen) of zes zuiveringsoefeningen.
11. Kracht moet worden bereikt door de beoefening van Yoga aasanas of
Yogahoudingen. Vastberadenheid moet worden bereikt door de beoefening van
moedraas.
Geduld en doorzettingsvermogen worden bereikt door de beoefening van
pratyaahaara of het terugtrekken van de geest uit de zintuigen. Lichtheid wordt
bereikt door de beoefening van praanaayaama of ademhalingsoefeningen. Directe
waarneming wordt bereikt door dhyaana of meditatie.
Onaangedane vrijheid wordt bereikt door de beoefening van samaadhi of
oorspronkelijke gelijkheid, die bevrijding geeft van alle wereldse banden.
(1) Chandakapaali: hij die de maan op de schedel draagt. De maan is het symbool
van de Goeroe (spirituele leraar). Chandakapaali benadert Gheranda dus vanuit
waar discipelschap. Chandakapaali is een koning, behorend tot de kaste van de
beleidsmensen en militairen. Daaruit wordt afgeleid dat Ghatastha Yoga te
verzoenen is met een druk leven.
(2) Satvidyaa: Sat betekent Zijn, Bestaan of Onveranderlijke Werkelijkheid.
Vidyaa, van de wortel vid of weten, betekent wetenschap. Satvidyaa is dus de
wetenschap van de Onveranderlijke Bestaansgrond van de mens en alle dingen,
(3) O Goddelijk Wezen: Chandakapaali benadert zijn Goeroe in diens ware
Existentie of als Bewustzijn.
(4) Bondig: een samhitaa is een bondig of kort overzicht. De wetenschap van
Yoga is dus veel ruimer dan de inhoud van de Schrift. De volledige Ghatastha
Yoga wordt in de traditie overgedragen van Goeroe op leerling.
(5) Assimileren; zoals in de assimilmethode om vreemde talen te teren, zo is
dagelijks een kwartiertje systematische studie van de Schrift nodig, met een
wekelijkse herhaling van het geleerde. Eraan vasthouden betekent dat het
bestudeerde moet worden beoefend met vasthoudendheid.
(6) Maayaa: letterlijk niet-dat of begoocheling, ontstaat uit de vereenzelviging
van Bewustzijn met het lichaam en het denken en uit de daaruit voortvloeiende
zelfvervreemding (zie 6de fes). Een zelfvervreemd mens leeft in Kaamaloka, een
wereld (loka) die benaderd wordt met de lust (kaama) om alles te veroveren, een
projectie van liefde-haat.
(7) Yoga. vereniging met het Zelf. Ook de oefening om het zelf te verheffen tot
het Zelf.
(8) Gnyaana: letterlijk Kennis, waarin het Zelf zowel Onderwerp als Kenner is.
Het gaat niet om een begrip maar om Zelfbewustzijn.
(9) Ahamkaara: letterlijk de "ik"-maker of de vereenzelviging van Bewustzijn met
het lichaam en het denken.
Ook de daaruit voortvloeiende dualiteit, de lust om alles te veroveren, de jacht op
buit in de nacht van menselijke onwetendheid, narcisme (eigenliefde), hebzucht,
egoïsme enz.
(10) Jievaatman: Jieva: de levende; Aatman: Zelf. In deze tekst: Nara, een deel
van de Natuur waarmee het Zelf vereenzelvigd is, of de persoonlijkheid. Het is
ook de "Ik ben"-heid van de mens, waarvan de Vedas verklaren: "Jievaatman is
gelijk aan Paramaatman (hoogste Zelf)."
(11) Geschiktheden in zich dragen: het potentieel bezitten van zeven
geschiktheden die door zeven reeksen oefeningen worden ontplooid.
HOOFDSTUK l
SHODHANAM of ZUIVERHEID
In dit hoofdstuk worden enkel zuiveringsoefeningen beschreven, die niet behoren tot het gemeengoed van de Indiërs of tot de mondelinge overlevering van de Hatha Yogis. India bezit terzake een rijke, wijdverspreide traditie die uitermate belangrijk wordt geacht: "Cleanliness comes next to Godliness; zuiverheid volgt op goddelijkheid."
De traditie is hoofdzakelijk gebaseerd op aayoerveda. de intuïtieve kennis (Veda, letterlijk weten) van het leven (aayoes). die behoort tot de Atharva Veda en dus een paar duizenden jaren oud is. De aayoerveda wordt toegeschreven aan Indra, de voorzittende devataa (Licht of Intelligentie) van de geest. Dat betekent met andere woorden dat de aayoerveda het geheim van leven en gezondheid benadert met directe waarneming (pratyaksham of samyama). Die benadering is compleet verschillend van de Westerse medische wetenschap, die zich bijna uitsluitend interesseert voor ziekte, ziekte beziet als een ding "doorheen een 20 cm dik glas" en aldus tot een bovenhuidse, empirische en zogezegd bewijsbare kennis komt. De Zieners voelen geen nood aan bewijzen. Het direct waargenomene faalt niet. Het bewijs ligt in de beoefening, zoals het bewijs van een taart ligt in het eten van de taart.
Shodhanam of zuiverheid is geen doel op zich, maar een middel tot verjonging, revitalisering en het verwerven van een staat van gezondheid, die meer is dan het ontbreken van lichamelijke of psychische kwalen. Het gaat om een allesomvattende staat van sattva (letterlijk Zijn-heid) of evenwicht, waarin alle lagen van de persoonlijkheid optimaal voorbereid zijn op Yoga.
Shodhanam moet dus integraal zijn en alle lagen van de persoonlijkheid omvatten. De daartoe nodige basiskennis is een inzicht in de opbouw van de persoonlijkheid, in de subtiele samenhang, verwevenheid en eenheid (eenheid in verscheidenheid) van alle delen ervan en in het feit dat het geheel veel meer is dan de som van de delen.
De persoonlijkheid is een knoop van Poeroesha (Bewustzijn, letterlijk Bewoner van de stad of het lichaam) en een deel van Prakriti (Natuur). Prakriti bestaat oorspronkelijk uit vijf subtiele elementen: ether (aakaasha), lucht (vaayoe), vuur (agni), water (jala) en aarde (prithivie). Door vervijfvoudiging van die subtiele elementen wordt Prakriti steeds grover en worden de vijf lagen van de persoonlijkheid geschapen: aanandamayakosha (zaligheidsomhulsel), vignyaanamayakosha (het omhulsel van intellect of waakzaamheid), manomayakosha (het omhulsel gemaakt van denken), praanamayakosha (het energieomhulsel) en annamayakosha (het omhulsel gemaakt van voedsel).
Zuivering van annamayakosha
Laten we beginnen met de zuivering van annamayakosha, het omhulsel (kosha)
gemaakt (maya) van voedsel (anna). Die naam is verhelderend: de zuivering van
het grofstoffelijke lichaam heeft overwegend te maken met de voeding, maar ook
vasten, reiniging van het spijsverteringskanaal, baden, massage enz. behoren
daarbij.
Beginners die zonder voorafgaande zuivering van het lichaam aasanas(Yogahoudingen) beoefenen, voelen wel eens onprettige reacties. Dat is niet erg: ook door rustig verder te oefenen wordt het lichaam gezuiverd, al spreekt het vanzelf dat een voorafgaande zuiveringskuur aanbeveling verdient.
In deze les beperk ik me tot WENKEN. In de volgende les gaan we op het onderwerp dieper in.
* Een wijs mens ervaart het lichaam waakzaam, zoals een officier de stad en een
koetsier de koets in de gaten houden."
(Charaka Samhitaa, verder afgekort als ChS)
Een wijs mens weet hoe het lichaam reageert op bepaalde voedingsstoffen en
allerlei omstandigheden. Die wijsheid is noodzakelijk om het lichaam gezond te
houden.
* Zuivering wordt onnodig in de mate dat men het lichaam niet verontreinigt en
de wetten van evenwicht respecteert: weg met alcohol, sterke koffie of thee,
dierlijk vet, teveel dierlijke eiwitten, suiker, snoep, gebakjes, frisdranken, tabak
enz. In de Indiase keuken komen de zes smaken evenwichtig voor: zoet, zuur,
zout, bitter, wrang en scherp. Voor ons is het best alle sterke smaken te
vermijden (de smaken hebben een invloed op de elementen en kunnen,
onevenwichtig gebruikt, het evenwicht verstoren).
* Vast op ekaadashies (de 11e dag van de lichte en donkere helft van de
maancyclus).
Drink dan minimum 2 liter mineraalarm water en neem zonodig Modifast.
* Je kunt af en toe ook gedeeltelijk vasten: viermaal per dag ongekookte
karnemelk die langzaam wordt opgelepeld. Karnemelk is, aldus aayoerveda, de
evenwichtigste drank (houdt het midden tussen lichte en zware voeding; later
hierover meer). Je kunt je daar in een dag ontzaglijk veel beter mee voelen, als je
ook andere belangrijke wenken volgt.
* Een klisma met licht gezouten, niet al te koud water (je mag er het zout
nauwelijks in proeven) is de beste reiniging van het lichaam. Ook water met wat
rozemarijnhoning erin opgelost kan ervoor worden gebruikt. Rozemarijnhoning
helpt inwendige aambeien te voorkomen en te genezen.
* Ben je gemakkelijk geconstipeerd, dan is het tijdens de eerste weken van je
oefening best een volkomen onschuldig purgeermiddel te nemen: melksuiker
(Duphalac) of vlozaad. De Yogis beoefenen Ganeshakriyaa: de middenvinger
inwrijven met sesamolie, de vinger in de anus brengen en zacht heen en weer
bewegen om de peristaltiek te stimuleren.Eet matig en zoek een goed evenwicht
tussen zware (waarin aarde en water overwegen) en lichte voeding (waarin vuur
en lucht overwegen). Tarwe is, aldus aayoerveda, de koningin van alle granen. Ze
vormt de beste basis voor een gezonde, evenwichtige voeding, in de vorm van
volkorenbrood, volkeren deegwaren, verse tarwekiemen, muesli enz. verrijkt met
groenten, bonen, noten enz.. altijd rekening houdend met het nodige evenwicht
tussen zware en lichte spijzen, is ze een perfecte voeding, voor zover
uitgesproken smaken worden vermeden en er rekening gehouden wordt met de
eigen constitutie, de maat van het metabolisme en het klimaat. We komen daarop
terug.
* Kauw grondig!
* Een gouden, energiegevende regel: was je voeten 's morgens en 's avonds met
koud water, zonder zeep. Masseer ze af en toe grondig met sesamolie. Ben je
vertrouwd met voetzoolmassage, volg er dan de regels van. Enorm verkwikkend!
* Schraap met een lepel dagelijks de aanslag van de tong, poets je tanden 's
morgens en 's avonds met groene klei en gorgel af en toe met sesamolie: "Het is
weldadig voor de kaakspieren. verzacht de stem en het gelaat, stimuleert de
papillen en verbetert de smaak. Wie regelmatig gorgelt, heeft geen droge keel,
geen slecht gebit en geen kiespijn." (ChS)
* Baden werkt zuiverend en bevordert de vitaliteit en een lang leven. Het verdrijft
vermoeidheid, zweet en afvalstoffen uit het lichaam. Het maakt het lichaam sterk
en vermeerdert ojas (spirituele luister) in hoge mate." Besproei na het baden de
teelballen of de vagina, het scrotum en de anus langdurig met koud water.
* "Het reinigen van de voeten en de uitscheidingsorganen bevordert de
waakzaamheid. Het geeft een lang leven." (ChS)
* Onderdruk geen natuurlijke impulsen, zoals urineren, ontlasting, zaadlozing,
winden laten, braken, boeren, niezen, geeuwen, honger, dorst, wenen, slaap en
zwaar ademen ten gevolge van een inspanning." (ChS)
* "Er ontstaan ziektes wanneer die impulsen worden onderdrukt." (ChS) Als
iemand niest zeggen we: "God zegene je."
Al die impulsen zijn grotendeels het werk van Shakti, die zuivert en het
evenwicht herstelt. Luisteren naar het lichaam en de impulsen involgen, is de start
van Kriyaa Yoga.
Heerlijk rekken, de adem vrijmaken, geeuwen enz. doen wonderen. In Kriyaa
Yoga worden bepaalde impulsen bewust opgewekt. Vlug ademen tot er een
catharsis volgt, die uitleven en nadien bodemloos ontspannen is er een voorbeeld
van.
* "Het kammen en knippen van haar, baard en snor is bevorderlijk voor een lang
leven." (ChS)
"Wie zijn hoofd regelmatig masseert met sesamolie, heeft geen last van hoofdpijn
en wordt niet vlug kaal. De zintuigen functioneren beter, de huid van het gezicht
wordt stralender. Het geeft een goede nachtrust en maakt gelukkiger." (ChS)
* Alle voorgaande regels ter harte nemen, maakt je in een jaar vijf jaar jonger.
Doen dus! In India kende ik een Yogi,. namelijk de Soebramanya Boea die met
die regels, ontspanning en wat Yoga bijzonder succesvol blijkbaar veel
ongeneeslijk zieke mensen genas in enkele weken tijd.