The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, April 2023, Vol. 646
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
EEN WOORD VAN AANMOEDIGING
MEDITATIE
Goeroedev Swami Sivananda aan de Ganges
Bittere pillen hebben een gezegend effect Voor meditatie heeft men plaats en tijd nodig. Zowel plaats als tijd ervoor vormen in ons deel van de wereld een probleem: het ene noch het andere is voorzien. Als je in Sivananda Aashram in India bent bijvoorbeeld is dat geen probleem: er is tijd voor voorzien en er is plaats voor. Maar ga hier bij ons kijken in de huizen van arm en rijk en vraag naar de meditatiekamer. Ze zullen denken dat je gek bent. In Aalst en omstreken zul je wel enkele uitzonderingen vinden, omdat Yoga Vedanta Aalst hier al zestig jaar lang bekendheid geeft aan de goede boodschap.
Waar het mis ging Na wat Galilei (1564-1642) overkwam, begonnen wetenschappers en filosofen zich steeds meer af te zetten tegen de onverdraagzaamheid van de kerk, tegen de gruwel van de inquisitie en tegen de beknotting van het denken. Denk maar aan Voltaire (1694-1778). Ze gingen zich helemaal concentreren op de natuur of op de zintuiglijke wereld of met andere woorden op onze buitenwereld. Er ging een andere wereld voor hen open en er brak een bijzonder stresserende tijd aan, die onze planeet ingrijpend veranderde, want mensen gedragen zich als stieren: eerst stoten en dan zien wie men op zijn hoorns heeft genomen.
Wat de wetenschap beloofde De wetenschap zou de armoede de wereld uithelpen en ziekten uitroeien, zei men, maar dat draaide toch wel even anders uit. Ze maakte de rijken rijker en de armen armer.
De wetenschap hielp de ziekte niet de wereld uit, ze deed er veel nieuwe ontstaan en ze vond daar bovenop allerlei soorten wapens uit, zoals intelligente bommen. Een vredesactivist vroeg aan Swami Satchidananda wat hij dacht van de oorlog. De Swami antwoordde: “Er zijn geen oorlogen meer, er zijn nog alleen massacres.”
Dé fout In hun enthousiasme maakten de wetenschappers een grote fout: ze gingen volledig op in de buitenwereld en ze begonnen systematisch hun binnenwereld te verwaarlozen ondanks het feit dat het niet zozeer een wonder is dat de dingen er zijn, maar dat het een wonder is dat wij ze waarnemen. Dit is een klik die in de geest van moderne wetenschappers schier nooit wordt gemaakt met alle kwalijke gevolgen van dien.
Ook de hindoewijzen van weleer bestudeerden de buitenwereld. Vragen stellen is immers eigen aan de mens. Maar zij konden gaan waar hun geest hen leidde. Er was geen gezag dat het hen verbood. Er was geen kerkelijk gezag dat zei: “Dit is de waarheid. Geloof ze of je bent dood.” Van kleins af aan stellen mensen vragen. Kinderen vragen honderduit tot je er hoorndol van wordt. De resultaten van hun studie noemden ze Saankhya. Dit betekent: het tellen van aantallen. Ze zeiden onder andere dat er vijf elementen zijn. We zien de schepping immers in vijf verschillende toestanden: in een etherische vorm, in een gasvormige staat, in de vorm van hitte, in een vloeibare en in een vaste vorm. We nemen de dingen bovendien waar met vijf zintuigen. Om een waarneming mogelijk te maken hebben we een geest nodig. We hebben ook voorkennis nodig, want je kunt niet iets herkennen dat je nog nooit hebt waargenomen. We hebben met andere woorden een geheugen nodig en ook een intellect dat licht werpt op de waarneming en er is ook het ego dat zich al dan niet de dingen toe-eigent.
Van buiten naar binnen Meditatie is de zevende trede in het achtvoudige Yogapad. Er gaan zes treden aan vooraf: yama, niyama, aasana, praanaayaama, pratyaahaara, dhaaranaa. De laatste twee treden zijn dhyaana en samaadhi. Dit zijn de Sanskrit termen. Om bij jezelf te komen in je wezenlijk IK, zonder er iets aan toe te voegen, zoals bijvoorbeeld de Boeddha, Swami Sivananda en vele andere hemelbestormers deden, zijn dit de stadia.
Het staat in de voorwaardelijke wijs Om van de wereld een plaats te maken waar het goed is te leven, zou iedereen zich moeten onthouden van elke vorm van geweld, hij zou zich aan de waarheid moeten houden, hij zou de theorie dat stelen de snelste manier is om rijk te worden niet in toepassing mogen brengen, hij zou zijn seksuele kracht niet mogen gebruiken op een oneigenlijke en verwerpelijke manier en hij zou zich niet mogen aanmeten wat hij niet verdient.
De tweede trede In de tweede trede, niyama, ga je van buiten naar binnen, namelijk van relaties naar je eigen lichaam en geest.
Terloops
Sthira soekham aasanam. De aasana moet vast en aangenaam zijn.
wordt vervolgd
HET GEHEIM VAN JONG ZIJN
De wervelkolom Wat mensen nodig hebben hier op aarde is niet zozeer vertrouwen, maar helderheid en jeugdigheid. Vertrouwen is goed, maar het is geen substituut of vervangmiddel voor helderheid en jeugdigheid.
Dit is de oefening Sta rechtop met de voeten samen, strek de armen voorwaarts gespreid op schouderbreedte met de handpalmen naar elkaar toe. Buig nu door de knieën zonder de hielen van de mat te heffen zover je met gemak kunt. Tel langzaam tot 21 en kom dan overeind.
Waarom 21? 20 tellen is een redelijke tijd.
AAYOERVEDA, DE WETENSCHAP VAN HET LEVEN
Luc Bael
vervolg (10)
AGNI OF HET SPIJSVERTERINGSVUUR
TOESPRAKEN IN DE VROEGE MORGEN DOOR SWAMI CHIDANANDA IN SIVANANDA AASHRAM AAN DE GANGES
De mythe opblazen Gebogen zij voor de wereldleraar Jagadgoeroe Shankaraachaarya, die meer dan 1200 jaar geleden leefde. Zijn ongelooflijke levensloop kwam tot een einde in zijn tweeëndertigste jaar, maar wat hij in die korte tijdspanne verwezenlijkte is bovenmenselijk.
Dit was mogelijk, omdat hij vroeg begon. Hij was op zijn negende al op het grote pad van de Zelfverwerkelijking en Godbewustzijn. Van zijn negende tot zijn zestiende was hij verdiept in meditatie en communiceerde hij met de Kosmische Werkelijkheid. Van zijn zestiende tot zijn tweeëndertigste bereisde hij heel India en legde hij alle opponenten het zwijgen op. Hij ontzenuwde hun verwarde filosofieën en maakte een einde aan hun verwerpelijke pogingen om het Allerhoogste te bereiken.
Je kunt de Hoogste Werkelijkheid niet bereiken met op het lichaam gebaseerde disciplines. Het is zoals beweren: “Ik wil vliegen, maar ik wil niet dat mijn voeten loskomen van de aarde.” Beide gaan niet samen. Hij zei dan ook: “Dit is nonsens. Het is ofwel bijgeloof of schijnheiligheid. Je wil niet loskomen van je verlangen naar genot en je wil dan ook je streven naar een hogere ervaring baseren op systemen die gebruik maken van zintuiglijke ervaringen. Laat dit alles los!”
VAN MENS TOT GODMENS
Het inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda Ananthanarayanan
vervolg
“Je zult worden geïnspireerd door hun aanwezigheid. Je zul vrede en zaligheid ervaren. De geest van Vairaagya (onthechting) en Viveka (onderscheidingsvermogen) zal dagen. Hoe groter het vermogen van de zoekers om te ontvangen, hoe groter hun voordeel. Onuitwisbare indrukken worden gemaakt in een zuivere geest van alles wat ze opmerken in het gezelschap van wijzen.” “Is het een feit dat heiligen het lijden van hun discipelen op zich nemen en aldus het proces van hun Zelfverwerkelijking versnellen?