The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, December 2019, Vol. 612
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
OMGEKEERDE HOUDINGEN
De zwaartekrachtHet hart pompt en het bloed wordt rond gestuwd, geholpen door de zwaartekracht. Het moet dan tegen de zwaartekracht in omhoog worden gepompt naar het hart en de longen om te worden gezuiverd.
Maar.
De
kopstand
De bekendste omgekeerde houding is
Shiershaasana, de Kopstand of op zijn Nederlands de Hoofdstand.
Weinig mensen hebben hem evenwel onder de knie. En hij is ook niet
erg geschikt om te beoefenen in lesverband. Alleen degenen die de
houding geduldig en zonder overhaasting of overdrijving opbouwen,
mogen hem beoefenen.
In het vorige nummer
Alle-delenhouding
Wie
Viparieta Karanie Moedraa onder de knie heeft, kan Sarvaangaasana
leren.
Techniek
Is het gevaarlijk?
Kort ontspannen
is nodig na elke Aasana.
HET TIJDSVERLOOP EN DE ERVARING VAN DE EEUWIGHEID
Swami
Krishnananda
Nieuwjaarsboodschap
uitgesproken in 1993
Het nieuwe jaar nadert. De tijd verstrijkt. Zijn verloop is het evolutieproces van het heelal. De elementen waaruit de dingen zijn samengesteld evolueren. Wanneer zich in het tijdproces een bepaalde gelegenheid voordoet noemen we het nieuwjaar, verjaardag, een bepaald feest enz.
WAAROM BRAHMAA NIET WORDT VEREERD
Ramana Maharshi vestigde zijn Aashram op de berg Aroenaachala wegens de faam van die berg.
Aroena is de zon of dat wat de kleur van de dageraad heeft. Achala betekent: wat niet beweegt. Dit is een toepasselijke naam voor een berg. De naam Aroenaachala betekent dus: de berg die de kleur van de dageraad heeft.
De Trimoertis
Wat viel er te belichamen in de eerste plaats?
De
Werkelijkheid doet zich aan ons voor als materie en als bewustzijn.
Volgens de zieners van weleer is de Werkelijkheid of het Absolute of
Brahman niet-twee en is alles Bewustzijn. Of zoals Shankara het
formuleerde:
Brahma Satyam Jagan Mithyaa,
Jievo Brahmaiva Naaparah.
Het
Absolute is werkelijk, de wereld is onwerkelijk,
Er
is waarlijk geen wezenlijk verschil tussen het Absolute Zelf en het
individuele Zelf.
SADHGOEROE OVER SHANKARA
Shankara was een intellectuele reus, een taalkundig genie, bovenal een spiritueel leven, de trots van India. Zijn wijsheid en kennis waren ongeëvenaard. Hij is een schitterend licht voor de mensheid. Hoe produceer je een dergelijk man, vooral iemand die in een kort leven dat niveau van wijsheid al vertoonde op een heel prille leeftijd?
Maar er zijn heel wat misverstanden. Laat ik er één ophelderen. Ik denk dat we hem dit verschuldigd zijn. Heel wat mensen zeggen: “Wat is de nonsens die hij verkondigt?” Hij zei immers dat alles Maayaa is. Maayaa wordt geïnterpreteerd als iets dat niet bestaat. Maayaa betekent: illusie. Maayaa betekent: je ziet de dingen niet zoals ze zijn. Je ziet ze op een manier die goed is voor je overleving, maar je ziet ze niet zoals ze zijn.
*Commentaar
De
Koeroekshetra-oorlog duurde achttien dagen. Hij moest Doeryodhana,
een verschrikkelijke tiran, de leider van de Kauravas, ten val
brengen om een einde te maken aan de rampspoed die hij veroorzaakte.
Niemand kon afzijdig blijven. Elke koning moest een kamp kiezen.
Krishna heerste op dat ogenblik over Dvaarakaa, een rijk dat later
wegzonk in de oceaan en waarvan men in het begin van vorige eeuw
brokstukken vond.
In vers 10 van hoofdstuk I van de Gietaa zegt hij:
Aparyaaptam tad asmaakam balam bieshmaabhirakshitam
Paryaaptam tvidam eteshaam balam bhiemaabhirakshitam.
Ons leger, aangevoerd door Bhieshma, schijnt onvoldoende terwijl hun leger, aangevoerd door Bhiema, voldoende schijnt.
Deze indruk wordt gewekt door de aanwezigheid van Krishna. Daarom zegt Sadhgoeroe: “Toen Arjoena die namiddag aan het voeteneinde ging zitten, won hij de oorlog.” Dit is het verhaal dat grootmoeders plachten te vertellen aan hun kleinkinderen.
VASOEDHAIVA KOETOEMBAKAM
In de ingangshall van het Indiaas parlement zijn de volgende verzen uit de Mahopanishad VI 71-73 gegraveerd:
Dit is familie en dat is een vreemdeling.”
Dit is de berekening van een bekrompen geest.
De hele wereld is een familie,
Vasoedhaiva koetoembakam
voelt de grootmoedige.
Wees onthecht,
wees grootmoedig,
verhef je geest, geniet van
de vrucht van de vrijheid van Brahman (het Absolute).
BHAGAVAD GIETAA JAYANTI
Op 7 december vieren we in de wekelijkse Satsang de geboortedag van de Bhagavad Gietaa. De Bhagavad Gietaa werd vijfduizend jaar geleden aan Arjoena geopenbaard door Shrie Krishna op het slagveld van Koeroekshetra.
Vers
VII 18
Edel
voorwaar zijn al dezen, maar de wijze (gnyaani) beschouw Ik als mijn
Zelf. Want, verenigd met het Zelf, is hij gevestigd in Mij alleen als
het hoogste doel.
Commentaar
van Gnyaanadev
“Iedereen kan waarlijk proberen zich aan Mij vast te klampen om zijn eigen doel
te bereiken. Maar alleen de mens van kennis, wiens devotie Me
helemaal opeist, is mijn toegewijde. Hij is Me zeer dierbaar. Kijk,
de mensen binden de achterpoten van de koe vast om haar te kunnen
melken, maar hoe komt het dat het jonge kalf zijn deel van de melk
krijgt zonder touw? De waarheid is dat het kalf niets anders kent dan
zijn moeder en voelt: ‘Dit is mijn moeder’, uit de grond
van zijn hart zodra hij haar ziet.” Zo ziet ook de koe haar
jong en is hulpeloos en steunloos zonder hem en ze heeft hem lief met
heel haar hart en dus is de uitspraak van de Heer van Lakshmie
helemaal juist.
Arjoena
stelt
vele vragen, maar als hij niets meer te vragen heeft, zegt hij in
hoofdstuk II vers 7:
Kaarpanyadoshopahatasvabhaavah
Prichchhaami tvaam dharmasammoedha chetaah,
Yachchhreyah syaan nishchitam broehi tanme
Shishyaste’ham shaadhi maam tvaam prapannam.
Met een hart overweldigd door de smet van medelijden en een geest verward over dharma, vraag ik u me beslist te zeggen wat goed voor me is. Ik ben uw discipel, onderricht me, die in u een toevlucht zocht.
Het inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda
Ananthanarayanan
vervolg
6
SANKIERTAN
SAMRAAT
In de jaren dertig toerde Sivananda uitgebreid in Oettar Pradesh, Bihar, Jammoe, Kashmir en Andhra Pradesh om de Naam van de Heer te propageren. Deze tochten brachten hem in nauw contact met het publiek en droegen bij tot de heropleving van de Sankiertan beweging in het bijzonder en spiritualiteit in het algemeen.
Sivananda begon met een korte toespraak over het rationele van Bhakti en Sankiertan. Swaroepananda vertaalde de toespraak in het Hindi. Het publiek was onder de indruk. Onmiddellijk daarna begon Swamiji te zingen;
Soenaaja Soenaaja Soenaaja Krishna
Toe Gietaawala Gnyaana Soenaaja Krishna.
Openbaar ons, O Krishna, de wijsheid van de Gietaa.
wordt voortgezet