The Divine Life Society
Afdeling Aalst ![]() |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Februari 2023, Vol. 644
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
WAT NU MEEST NODIG IS
Swami Chidananda
Swami Chidananda tijdens een van zijn vele bezoeken
In de religieuze en sociale geschiedenis van India is er een verschijnsel dat op geregelde tijdstippen terugkeerde. Van tijd tot tijd werd de grootse visie van de oude zieners, de eeuwige waarheden van religie en spiritueel leven, die opgetekend zijn in de gewijde taal, het klassieke Sanskrit, beperkt tot de kring van de hoogste orthodoxe klasse. De Schriften werden ontoegankelijk voor de ongeschoolde en de ongeletterde en werden het exclusieve monopolie van de Sanskrit kennende hogere stand, waardoor de meerderheid van de mensen geleidelijk weggleed in onverschilligheid en bijgeloof. Een omvangrijk gedeelte van de bevolking dat dag na dag zwoegde om in zijn levensonderhoud te voorzien had noch de energie om het Sanskrit ernstig te bestuderen en onder de knie te krijgen noch de tijd om lange uren aan de voeten van de pandit te zitten om te worden verlicht. Ze verloren dus voeling met de gewijde literatuur en de orthodoxe klasse verwierf een tirannieke greep op de massa’s in verband met vragen over God, ethiek en het leven na de dood.
EEN WOORD VAN AANMOEDIGING
DE NATUURLIJKE STAAT
Aanandoham! Ik ben Zaligheid!
Een grote wijze over wie ik soms
schrijf, heet Aanandamayie
Maa. Dit
betekent: de moeder die gemaakt is van zaligheid. Zaligheid was haar
sahaja avasthaa
of de natuurlijke staat. Wij zijn allemaal in wezen zaligheid.
Zaligheid is onze natuurlijke (sahaja)
staat (avasthaa).
Er is een kiertan
(meditatief gezang) die zegt: “Aanandoham
aanandoham aanandambrahm aanandam. Ik ben zaligheid. Ik ben
zaligheid. Ik ben absolute zaligheid.”
De verantwoordelijke
De geest vergeleken (1)
De
geest vergeleken (2)
Voor zover ik me herinner heb
ik in het verleden de geest nog niet vergeleken met vezelplaten die
moeten worden geschilderd, maar ik heb hem al vaker vergeleken met
honden.
De
uitweg
Het is met je geest niet anders. Ook hem heb
je hopeloos verwend en als je probeert hem tot de orde te roepen,
gaat ook hij heftig te keer. Hij braakt of plast niet op de mat en
hij blaft niet en hij krabt niet aan ramen en deuren en aan het
behang, maar hij doet veel akeligere dingen. En hem kun je niet naar
het asiel brengen. Soms brengt hij jou naar het asiel, dat in de
volksmond het zothuis wordt genoemd. En toch kun je ook tegen hem
zeggen: “En nu is het genoeg geweest!” Je kunt je ook van
hem ontdoen, zeiden de wijzen. Er is immers een heel probaat middel
en dat is dat je je niet met hem vereenzelvigt.
Wat
niet mag worden vergeten
Twee mannen waren op de
andere oever van de rivier op stap geweest. Ze hadden veel meer
gedronken dan goed voor hen was. Ze vergaten de tijd en misten de
laatste overzetboot. Ze stalen dan maar een bootje.
De
geest vergeleken (3)
Dit doet me denken aan Indra
Devi (1899-2002), die Yogales gaf in Hollywood aan de filmsterren en
die zich later in Argentinië vestigde. Een van de vele keren dat
Swami Chidananda in Aalst was, was ook zij in Europa. Ze kwam
speciaal naar Aalst om hem te zien. Zij vergeleek Yoga in het Westen met een hobbelpaard. “Er
zit veel beweging in, maar er zit geen vooruitgang in”, zei ze.
Ongeëvenaard
Ik
beweer met grote stelligheid dat geen enkele methode Yoga evenaart.
En als er methodes zijn die goede resultaten opleveren dan zijn ze op
een of andere manier aan Yoga schatplichtig. Het is niet omdat ze het
in het Westen overgieten met een wetenschappelijk sausje en er een
geleerde naam aan geven dat ze het hebben uitgevonden. Ze zijn
schatplichtig aan de oude zieners of rishis
van weleer. En vaak wordt de essentie vergeten of opzijgeschoven. “De
mensen zijn er niet rijp voor”, klinkt het dan.
Twee
soorten Yoga
Er zijn twee soorten Yoga: subjectieve
en objectieve of innerlijke en uiterlijke Yoga.
In de leer bij de oude goden
Velen verwaarlozen de uiterlijke Yoga.
Van buiten naar binnen
Yoga gaat op een systematische manier van grof naar subtiel of van buiten naar binnen.
OPBOUW VAN EEN OEFENSCHEMA
Na de Viparita Karanie Moedraa (zie het januarinummer) komt Sarvaangaasana.
AAYOERVEDA, DE WETENSCHAP VAN HET LEVEN
Luc Bael
vervolg (8)
DE WEEFSELS OF DHAATOES
Het
menselijk lichaam bestaat uit zeven fundamentele en vitale weefsels,
die in de Aayoerveda ‘dhaatoes’ genoemd worden. Het woord
‘dhaatoe’ betekent in het Sanskrit ‘bouwsteen’.
Deze zeven weefsels vormen de hele structuur van het lichaam. De
dhaatoes zorgen voor het functioneren van de verschillende organen,
systemen en vitale lichaamsdelen. Ze spelen een uiterst belangrijke
rol bij de ontwikkeling en voeding van ons lichaam.
Samen met
agni, het vuur van de spijsvertering, zijn de dhaatoes
verantwoordelijk voor het immuunsysteem.
De volgorde van de
dhaatoes is belangrijk aangezien iedere dhaatoe zijn voedingsstoffen
aan de voorafgaande ontleent.
Soorten dhaatoes en hun functie
DRIE MALAS
Het lichaam produceert drie belangrijke afvalproducten of malas: stoelgang, urine en zweet.
Het inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda
Ananthanarayanan
vervolg
wordt voortgezet