The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Januari 2024, Vol. 653
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
EEN WOORD VAN AANMOEDIGING
Luid uit, luid in
Luid uit wat voorbij is en luid in wat hier en nu is. Dat wil zeggen: lijd het verleden niet door je herinnering en lijd de toekomst niet door je verbeelding. Leef ten volle bewust hier nu.
En laten wij beginnen met het begin: Shrie Ganesha of Heer Ganesha aanroepen. Zijn Mantra is OM Shrie Ganeshaaya Namah. De betekenis is: gebogen zij voor Heer Ganesha. Dit is de Mantra die men steevast herhaalt als men met iets nieuws begint, zoals in dit geval het nieuwe jaar.
Mantra is een samenstelling van twee werkwoordwortels, man, denken en tra, beschermen. De klassieke definitie is: mananaat trayate iti mantrah, wat de geest beschermt, is een Mantra.
De artikels van deze maand
Mahatma Gandhi werd vermoord op 30 januari 1948, een gelegenheid om stil bij te staan. Namen zijn belangrijk voor hindoes, dus ziehier de juiste transliteratie: Mahaatmaa Gaandhie (de dh is één letter; het is een geaspireerde d, dit wil zeggen dat de d gevolgd wordt door een aangeblazen h). Spreek de korte klinker (a) kort uit en de lange klinkers (aa, ie) lang, zonder ergens een klemtoon te leggen. Er ontstaat zodoende een natuurlijk, welluidend ritme. Ik leerde dit lang geleden van een oude brahmaan in Rishikesh. Terloops, de e en de o zijn altijd lang: men zegt bijvoorbeeld: Bangladésh en Ganésha en niet Bangladèsh en Ganèsha.”
OVER GANDHI
Sadhguru
Gandhi vond vredevolle oplossingen voor heel gewelddadige problemen op deze planeet. En niet alleen in dit land. Hij werd een inspiratie voor veel dergelijke bewegingen overal ter wereld, vooral in de burgerrechtenbeweging in Amerika, dat een paradijs is van wat niet Amerika is. Op vele gebieden is wat heden ten dage niet Amerika is, het werk van de Mahatma. Wanneer wij het woord vrede uitspreken, denken mensen in begrippen van vrede en oorlog. Conflicten of ze zich nu afspelen op slagvelden of op de straten van een land vinden alle plaats in het hart van de mensen. Het gaat over hetzelfde. Wat zich afspeelt op het slagveld of de lelijke dingen die gebeuren in de straten zijn een gevolg van wat gebeurt in de menselijke geest. Vandaag proberen we altijd het gevolg aan te pakken en niet de oorzaak. Gevolgen moeten vanzelfsprekend worden aangepakt, maar het belangrijkste is dat de oorzaak wordt aangepakt en dat zijn ik en jullie. De wereld zou een vredevolle plaats zijn als ik en jullie er niet waren.
Mensen denken dat ze vrede moeten maken. Neen, je kunt alleen problemen scheppen. Je kunt geweld scheppen. Je kunt geen vrede scheppen. Als je niet met iets knoeit, is het vredevol. Vrede is dus geen idee. Vrede is geen filosofie. Vrede is een gevolg van een menselijke handeling. Vrede is als mensen weten hoe ze hun handelingen moeten minimaliseren. Mensen zijn in deze tijd in een dwangmatige staat van handeling. Ze doen iets, niet omdat het moet worden gedaan, maar gewoon omdat ze het moeten doen. Ze moeten het doen, omdat ze niet rustig op één plaats kunnen zitten. Eigenlijk zijn het geweld en de conflicten op aarde het gevolg van het onvermogen van de mens om stil te zijn in zichzelf. De mens is ziek, omdat hij niet weet hoe hij stil moet zitten. Als je wist hoe stil te zitten, waar zou er dan geweld zijn?
Uit een artikel van een lezeres van zes jaar geleden
Het Yoga Magazine is authentiek en blinkt uit in zijn eenvoud. De foto’s die worden gepubliceerd zijn geen gefotoshopte plaatjes. Er gaat geen karakter of witruimte verloren.
HET LICHT VAN AZIE
Edwin Arnold
OM Amitaaya, meet niet met woorden het onmeetbare; peil evenmin met de koord der gedachten het onpeilbare (amita). Wie vraagt dwaalt, wie antwoordt dwaalt. Zeg niets!
De Schriften leren dat duisternis eerst van alles was en Brahman die eenzaam mediteerde in die nacht: zoek Brahman en het begin niet daar! Niemand zal dit licht ooit zien met sterfelijke ogen of kennen met sterfelijke geest en al valt sluier na sluier, blijven zal er altijd sluier na sluier erna.
Ha, gezegende Heer, O grote verlosser! Vergeef dit nietig geschrijf, dat u te kort doet, dat met kleine geest uw grote liefde meet. Ha, beminde, broeder, gids, licht der wet, ik zoek een toevlucht in uw wet van het goede! Ik zoek een toevlucht in uw orde! OM! De dauw is op de lotus! Ga op, grote zon! En verhef mijn blad en meng mij met de golf Om mani padme hoem, de dageraad komt. De dauwdruppel valt in de stralende zee.
AAYOERVEDA, DE WETENSCHAP VAN HET LEVEN
Luc Bael
vervolg (16)
AAYOERVEDISCHE LEEFSTIJL (Vihaara)
Nog iets over voeding
In de vorige lessen hebben we de visie van aayoerveda over voeding behandeld.
Er bestaan tabellen die voor elk voedingsmiddel de volgende kenmerken vermelden: rasa of smaak, vierya of energie, vipaaka of effect na vertering, effect op de doshas, goervaadi goenas, prabhaava, karma en effect op de trigoena.
De publicatie van deze tabellen in het tijdschrift zou meerdere artikelen in beslag nemen. Wie geïnteresseerd is kan deze tabellen bekomen door een mail te sturen naar luc@yoga-vedanta-aalst.be.
KAPAALABHAATI
Kapaala: schedel; bhaati: doet schitteren, met andere woorden het is een oefening die je een helder hoofd geeft. Kapaalabhaati is een ademhalingsoefening, die tot de zuiveringsoefeningen behoort.
VAN MENS TOT GODMENS
Het inspirerende levensverhaal van Swami Sivananda Ananthanarayanan
vervolg
De Meester kocht vaak fruit, apennootjes en roomijs langs de weg, alleen om de arme verkopers te helpen. De pelgrim die zijn portemonnee verloor, de man die juist uit de gevangenis was ontslagen; de arme Saadhoe die een deken nodig had, de arme student die zijn schoolgeld moest betalen, allen vonden ze in Swamiji een bereidwillige helper.
VISHNOEMOEDRAA
vervolg van blz. 14
Een moedraa is een bankbiljet. Het papier is schier waardeloos, maar het heeft de waarde van het bedrag dat erop staat door de handtekening van de schatbewaarder. Groeten met de handpalmen tegen elkaar bij voorbeeld is een moedraa: je verzegelt er je geest mee in een bepaalde staat. In de Vishnoemoedraa verzegel je je energie in een bepaalde plaats. De wijsvinger verzinnebeeldt hier het ego. De middenvinger verzinnebeeldt agressie: de middenvinger opsteken is een vaak gezien gebaar. Hij verzinnebeeldt ook, hebzucht: je telt er je geld mee, en lust: het is seksueel een actieve vinger. Je buigt ze in de handpalm waarmee je duidelijk maakt dat je egoïsme, hebzucht en wellust onder controle moet houden.