The Divine Life Society
Afdeling Aalst |
Een kort overzicht van het magazine,
Licht van Sivananda, Mei 2013, Vol. 547
Yogamagazine
"Licht van Sivananda" niets overtreft het. |
Overzicht van het laatste nummer van Licht van Sivananda:
titels en enkele uittreksels
MEDITATIE
Van
buiten naar binnen
Meditatie
is de zevende trede in het achtvoudige Yogapad. Er gaan zes treden
aan vooraf: yama,
niyama, aasana, praanaayaama, pratyaahaara, dhaaranaa.
De laatste twee treden zijn dhyaana
en samaadhi.
Dit zijn de Sanskrit termen. Om bij jezelf te komen in je wezenlijk
IK, zonder er iets aan toe te voegen, zoals bijvoorbeeld de Boeddha,
Swami Sivananda en vele andere hemelbestormers deden, zijn dit de
stadia.
Meditatie moet dus worden voorbereid. Je kunt niet gewoon gaan zitten en zeggen dat je gaat mediteren. Je hebt je geest jarenlang de vrije teugel gegeven. Je kunt dan ook niet verwachten dat hij zonder slag of stoot zal volgen. Je moet hem trainen met geduld en inzicht. Je zult aan hem dan een heel nuttig instrument en een goede dienaar hebben.
Het begint met de buitenkant of met andere woorden met relaties. Niemand is immers een eiland. Je leeft met medemensen, met dieren, met de hele schepping. Je vrijheid eindigt waar andermans vrijheid in het gedrang komt. Mahatma Gandhi zei: “There is enough tot fulfil everybody’s need, but not everybody’s greed. Er is genoeg om in ieders behoefte te voorzien, maar niet in ieders begeerte.”
Het staat in de voorwaardelijke wijs
Wat
is geweld?
De
daad is niet bepalend, het motief is bepalend. Het geweld, de leugen
enz. zitten immers niet zozeer in wat je doet of zegt, maar wel in
wat je drijfveer is. Toen de doodstraf nog werd uitgevoerd, moest de
beul van Frankrijk vanuit zijn dorp naar Parijs met de trein om er
een veroordeelde terecht te stellen met de guillotine. Maar toen hij
in de gevangenis aankwam, zei men hem dat hij terug naar huis mocht,
want dat de doodstraf was omgezet in levenslange opsluiting. Toen hij
veel te vroeg thuiskwam, vond hij zijn vrouw met haar minnaar in bed.
Razend kwaad gooide hij de minnaar door het raam. Toen hij voor de
rechter verscheen, zei hij: “Edelachtbare, ik heb al zoveel
mensen gedood en telkens werd ik er goed voor betaald. Nu wil ik er
evenwel geen geld voor.” De rechter zou niet akkoord gaan. De
daad is gelijk, maar het motief verschilt. In het eerste geval deed
hij gewoon zijn plicht. Hij was een staatsambtenaar. En iemand moet
de wet uitvoeren. In het tweede geval stelde hij een daad van passie
en pleegde hij geweld.
De
tweede trede
In
de tweede trede, niyama
Terloops
Onlangs
stuurde iemand mij een mail met een interessante vraag. Hij had
gelezen dat een leraar tegen zijn discipel zei dat die de drie
soorten zonden moest vermijden. De vraag was: wat betekent dit? Het
antwoord is eenvoudig genoeg: je kunt zondigen in de geest, met
woorden en met het lichaam. De leraar bedoelde dus de zonden begaan
met de spraak, de geest en het lichaam.
De
zithouding
De
derde trede gaat over aasana
Sthira soekham aasanam.
De aasana moet vast en aangenaam zijn.
Enkele definities uit hoofdstuk 238 van de Garoeda Poeraana, die licht werpen op het voorgaande
Meditatie
in het dagelijks leven
Mensen
trainen in de Yogales hun lichaam. Ze maken tijd voor de les en doen
met geduld mee naar beste vermogen. Als het meezit doen ze er ook
thuis iets aan. Maar dat laatste is jammer genoeg en zo zeker als wat
verre van een algemene regel. En dat heeft meestal niets te maken met
onwil, maar met tal van andere factoren.
Het
onderwerp van concentratie is belangrijk
Een
scherpschutter moet een goed getraind lichaam hebben. Zijn handen
mogen niet beven. Hij moet zijn lichaam goed kunnen ontspannen en hij
moet het volledig onder controle hebben. Hij moet zich perfect kunnen
concentreren. Hij heeft een lichaam en een geest waar een Yogi
terecht jaloers mag op zijn.
Er is evenwel een hemelsbreed verschil. Met kampioenstitels in zijn achterhoofd concentreert de scherpschutter zich op de schietschijf. Met de verlichting in het achterhoofd concentreert de Yogi zich op de Ultieme Werkelijkheid.
Wat
is dat de verlichting?
Wijzen
uit een lang vervlogen tijd zeiden al dat je in wezen iets hoogst
wonderbaars bent, dat je in wezen zo wonderbaar bent dat er geen
woorden voor zijn.
Sarva-vedaanta-siddhaanta-gocharam
tamagocharam
Govindam Paramaanandam Sadgoeroem pranatosmyaham
Ik buig diep neer voor mijn Sadgoeroe, Govinda, die buiten het bereik van de geest en de zinnen ligt en die het doel is van alle Vedaantische waarheden.
Commentaar:
Govinda:
herder; naam van God, tevens de naam van Shankara’s
Goeroe
Vedaanta: veda
of weten; anta
of einde, dat wil zeggen het hoogste weten
Agocharam:
onmeetbaar
Meditatie
over licht
Bhagavad
Gietaa,
XIII
18:
Jyotishaamapi
tajjyotistamasah paramoechyate,
Gnyaanam gnyeyam gnyaanagamyam
hridi sarvasya vishthitam.
Dat, het Licht van alle lichten, wordt voorbij duisternis genoemd. Het is kennis (gnyaanam), wat moet worden gekend (gnyeyam) en het is door kennis te bereiken (gnyaanagamyam). Het is gezeten in het hart van allen.
CORRECT LEREN ADEMEN (3)
Het middenrif trainen
Zo ga je tewerk
Zo ga je daarna tewerk
Ontspanning na de houding
TOESPRAKEN IN DE VROEGE MORGEN DOOR SWAMI CHIDANANDA IN DE SAMADHI HALL VAN SWAMI SIVANANDA’S AASHRAM AAN DE GANGES
De
mythe opblazen
Gebogen
zij voor de wereldleraar Jagadgoeroe Shankaraachaarya, die meer dan
1200 jaar geleden leefde. Zijn ongelooflijke levensloop kwam tot een
einde in zijn tweeëndertigste jaar, maar wat hij in die korte
tijdspanne verwezenlijkte is bovenmenselijk.
UIT DE GAROEDA POERAANA
HOOFDSTUK
TWEEHONDERD VIJFENDERTIG
VEDAANTA EN SAANKHYA
GEDICHTEN VAN SWAMI SIVANANDA
Stadia
van de mens
De
baby huilt.
Het kind springt en danst
en speelt met zijn
speelgoed.
De schooljongen loopt met zijn boeken.
De
opgegroeide knaap behaalt diploma’s. De volwassene draait aan
zijn snor,
vecht en ruziet
en zit achter de vrouwen aan.
Hij
probeert naam en faam te maken.
Hij vergaart rijkdom.
Hij
krijgt kinderen.
Dan wordt hij oud en draagt een bril,
heeft
valse tanden,
loopt met een stok.
Op het einde sterft hij met
een hik.
Maar de wijze verblijft vredevol
in zijn
Satchidaananda svaroep.
Milk,
dhoed, pal en kshieram
Vier
mensen waren ernstig ruzie aan het maken.
De ene sprak Engels,
De
tweede sprak Hindi,
de derde sprak Tamil
en de vierde kende
Sanskrit.
De Engels sprekende man wilde milk,
de hindoestani
wilde dhoed,
de man die Tamil sprak, wilde pal,
de man die
Sanskrit kende wilde kshieram.
Iemand die al die talen sprak,
bracht hen allen een glas melk.
Ze lieten zich de melk smaken en
de ruzie stopte.
Zo twisten ook onwetende mensen die
de
essentie van de religies niet kennen.
De hoofdzaken van alle
religies zijn gelijk.
Wees verdraagzaam, wees
ruimdenkend.
Respecteer alle religies en alle profeten.
Ken
de essentie en geniet de hoogste vrede.
LIEDEREN VAN TOEKAARAAMA